În ședința ordinară a Consiliului Local Tulcea din data de 31 mai 2022 a fost aprobată intenția Primăriei de a obține finanțare pentru amplasarea în municipiu a 10 stații de încărcare pentru automobile electrice și hibrid plug-in. 

Ca și în alte cazuri de posibile investiții, finanțabile fie din fonduri europene, fie prin PNRR, în ședința de CL nu s-a supus aprobării un proiect, ci o intenție. Dacă există un studiu de fezabilitate, acesta nu a fost supus aprobării consilierilor, neaflându-se printre documentele depuse împreună cu proiectul de hotărâre.

10 stații, în valoare de 500.000 de euro

Conform documentului aprobat de către consiliul Local, dacă se primește finanțarea, în municipiul Tulcea ar urma să apară 10 noi stații de încărcare pentru autovehicule electrice sau hibrid plug-in.

A fost deja decisă și amplasarea acestora, după cum urmează:

  • parcare Alum, strada Isaccei, vis-a-vis de intrarea principală de la Alum SA, 1 stație;
  • parcarea Gării Fluviale, pe strada Portului, 2 stații;
  • parcarea publică de pe strada 1848/Spitalului, 1 stație;
  • Tribunalul Tulcea, 1 stație;
  • parcarea de la Hotel City, vis-a-vis de ITM Tulcea, 1 stație;
  • parcarea ANAF, pe strada Comerțului, 1 stație;
  • parcarea de lângă terenul de sport de pe strada Chiparosului, 1 stație;
  • parcarea ANL Viticulturii, 1 stație;
  • parcare școala Alexandru Ciucurencu, strada Victoriei, 1 stație.

Costul total estimat al proiectului este de 2.451.980,43 de lei (TVA inclus), adică aproape 500.000 de euro, ceea ce înseamnă că pentru amplasarea fiecărei stații se vor cheltui, în medie, 50.000 de euro.

Costul stațiilor de încărcare reprezintă 1/5 din costul proiectului

Conform anexelor la HCL prezentate consilierilor, se menționează că, în conformitate cu studiul de fezabilitate (care nu a fost prezentat) stațiile de încărcare ce urmează a fi amplasate în municipiul Tulcea sunt de tip DC EV Charger (BSEC Series) 60/22kW, cu două puncte de încărcare/reîncărcare, dintre care unul permite încărcarea multistandard în curent continuu la o putere de 60 kW, iar celălalt permite încărcarea în curent alternativ la o putere de 22 kW.

Descrierea stațiilor de încărcare, deși sumară, ne spune că este vorba despre stațiile produse de către compania chineză Bluesky (singurele care au seria de produse BSEC). Prețul unei astfel de stații de încărcare, cu specificațiile din documentele votate de către consilierii locali, este, în acest moment, de 10.500 de euro pe bucată, pentru cantități între 1 și 19 bucăți.

Diferența dintre 10.500 de euro, cât este costul unei stații, și 50.000 de euro, cât ajunge costul total/amplasament, este dată, probabil, de costurile de branșare la rețeaua de curent electric, delimitarea cu vopsea verde a locurilor de parcare de lângă stații și alte cheltuieli.

Cine va plăti încărcarea mașinilor la noile stații

Dacă finanțarea proiectului va fi aprobată și stațiile vor fi construite, rămâne întrebarea cine va plăti încărcarea mașinilor electrice la aceste stații și dacă aceasta va fi gratuită, cel puțin p vreme, pentru utilizatori.

Această întrebare a și fost adresată, de altfel, în ședința de consiliu Loca, de către consilierul cezar MArin. În locul inițiatorului hotărârii, domnul Șinghi, a răspuns primarul Ștefan Ilie:

La început, în primele etape ale acestei economii Green, a economiei verzi, primăriile au fost încurajate să ofere facilități cetățenilor prin amplasarea acestor stații de încărcare, pentru ca ei să-și achiziționeze autoturisme în vederea folosirii lor, nepoluarea traficului, o zonă mai curată. Și la început recomandările au fost de a da gratuit energia electrică respectivă. Însă suntem deja în etapa în care Uniunea europeană finanțează din plin prin fondurile de mediu, că asta este prin fondul de mediu, și alte instituții finanțează din plin astfel de stații și bine-nțeles că la final ele vor avea o modalitate prin care cetățeanul va plăti costul încărcării. Presupunând că până la, de fapt nu presupunând, este o realitate că inclusiv în Tulcea oamenii au început să-și procure mai mulți mașini ori hibrid ori electrice, la un moment dat acestea vor fi dotate cu sisteme de plată, bine-nțeles. Cum există mai multe societăți, societăți, u primării, care vin ele cu astfel de parteneriate de amonta stații electrice, având diferite înțelegeri și parteneriate cu instituții care sponsorizează, care finanțează cheltuiala, adică se plătește, dar cetățeanul poate obține, pentru o perioadă de timp, tot ca încurajare, tot gratuit. Dar cineva plătește. Noi nu, primăria nu-și poate permite, nici o primărie nu-și poate permite să plătească pentru toate stațiile pe care le avem, am prins finanțare și prin alte fonduri europene, și va fi o modalitate de plată, exact cu contoar, ca la peco.

După cum reiese foarte clar din răspunsul exhaustiv al domnului primar, la întrebarea cine va plăti răspunsul este „da”.