Pe 1 martie, după ce la câțiva kilometri de Ismail, Ucraina, ar fi avut loc un atac cu rachetă asupra unei instalații militare, a fost interzisă circulația navelor și ambarcațiunilor civile pe sectorul românesc al brațului Chilia al Dunării.
Brațul Chilia este parte din granița naturală a României cu Ucraina. De altfel, județul Tulcea are cea mai lungă graniță cu Ucraina dintre toate județele țării. Aceasta măsoară 169 de kilometri și este formată din cursul fluviului Dunărea. Ismail, de exemplu, oraș din Ucraina, se află la 6-700 de metri distanță de cătunul Plaur, de pe malul românesc al Dunării. La Ismail se poate ajunge pe apă, traversându-se Dunărea, caz în care din Tulcea până la Ismail distanța este parcursă în aproximativ 30 de minute cu o șalupă rapidă, pe canalul 36 și apoi pe brațul Chilia. Terestru, drumul este mai lung, trecând prin Isaccea, unde se traversează cu bacul spre Orlovka, iar de acolo se continuă pe șosea.
Dar nu Ismailul este problema acum
Pe brațul Chilia se află trei localități care sunt direct afectate de interzicerea traficului navelor și ambarcațiunilor civile. Pardina, Chilia Veche și Periprava sunt deservite de către navele Navrom Delta, iar Periprava este chiar dependentă de transportul naval, fiind singura cale viabilă pentru aprovizionare și pentru transportul persoanelor. Prin Periprava se face legătura cu întreaga comună C.A. Rosetti, respectiv cu satele Letea, C.A. Rosetti, Știftofca sau Cardon. Dacă la celelalte sate ale comunei, însă, se mai poate ajunge pe drumul de la Sulina, la Periprava este mult mai dificil.
Fără transport naval și cu un drum calamitat
Pentru a se ajunge la Ceatalchioi, Plaur, Pardina și Chilia Veche poate fi folosit un drum pietruit de aproximativ 50-60 de kilometri. Chiar dacă drumul este într-o stare proastă, se circulă pe el în fiecare zi. Pentru oamenii din zonă, care beneficiază de transport naval subvenționat atât pentru persoane, cât și pentru mărfuri, varianta rutieră este, poate, mai costisitoare, dar măcar există.
Pentru comuna C.A. Rosetti, însă, problema este mai mare, căci singura legătură cu Tulcea a rămas, de 74 de zile, cea prin Sulina.
Navrom Delta, transportatorul de pasageri și marfă care primește și subvenție de la stat pentru cursele efectuate în Delta Dunării pentru localnici, a reacționat rapid și, după interzicerea circulației navelor civile pe brațul Chilia, și a înființat curse înspre Sulina special pentru locuitorii comunei C.A. Rosetti.
Spre deosebire de navele care au ca destinație Sulina, care opresc la debarcaderul de pe malul drept, navele care deservesc Pardina opresc, acum, pe malul stâng. Acest lucru ușurează, în principal, transferul de mărfuri. De aici, însă, începe calvarul.
Fără transport public de persoane de 2 ani
Din Sulina, de pe malul stâng al Dunării, plecau, până la debutul pandemiei, microbuzele unei firme private care obținuse licența pentru transport public între Sulina și comuna C.A. Rosetti. Odată cu interdicțiile impuse în timpul stării de urgență, firma și-a suspendat activitatea. Când lucrurile au revenit cât de cât la normal, firma nu și-a mai reluat activitatea pe respectivul traseu, invocând costurile mari și starea extrem de proastă a drumului, ambele reale.
Cea mai distrusă parte a drumului este cea dintre Sulina și Cardon, aflată, în marea ei majoritate, pe teritoriul UAT Sulina. Dar Sulina are alte probleme și priorități, întreținerea acestui drum fiind ultima pe listă. Din Cardon se mai poate circula, de bine, de rău, chiar și pe drumul de nisip paralel cu drumul pietruit aflat în stare proastă.
Dar trebuie să aibă și ce să circule. Iar acum nu există nici o soluție pentru transportul public de persoane.
Soluții temporare și soluții nefuncționale
După instituirea interdicției de navigație pe brațul Chilia, ISU a pus la dispoziție un microbuz care să efectueze traseul Sulina – C.A. Rosetti. Și încă unul pentru Tulcea (Tudor Vladimirescu) – Chilia Veche. Dar minunea a durat câteva săptămâni, mărinimia ISU sfârșindu-se destul de repede.
Primarul comunei C.A. Rosetti, Antonel Pocora, ne-a spus că de două luni și jumătate caută soluții și cere sprijin pentru rezolvarea situației, dar că până acum nu s-a obținut mare lucru:
Am fost îndreptați să ne adresăm Secretariatului General al Guvernului. Am făcut-o. SGG a identificat, la Iași, un microbuz 8+1, confiscat de către Finanțe, care ne-a fost transferat cu titlu gratuit. Am adus mașina de la Iași, pe platformă, chiar acum două zile. Problema este că, atunci când am verificat-o din punct de vedere tehnic, s-a constatat că este într-o stare extrem de rea, mâncată de rugină. Vom mai face o verificare, dar fără speranțe prea mari. Este posibil ca reparațiile să ne coste mult mai mult decât face, ne-a declarat primarul.
Pentru comuna C.A. Rosetti închirierea unui microbuz pentru transport public sau cumpărarea unuia la mâna a doua nu sun o soluție. Dincolo de faptul că există piedici juridice, legate de licențele de transport public, problema cea mai mare este că, din veniturile proprii primăria C.A. Rosetti își acoperă costurile de funcționare pentru maxim jumătate de an. Doar costurile de funcționare. Pentru cealaltă jumătate de an așteaptă mereu subvenții de la stat.
Așadar, nici vorbă de investiții sau subvenții pe care să le aloce primăria pentru transportul public.
O iarnă din ce în ce mai lungă
Nu avem probleme cu aprovizionarea cu alimente, ne spune primarul Pocora. De asta se ocupă proprietarii magazinelor din comună, care-și fac aprovizionarea în continuare. Este mai complicat acum, că nu mai vin navele pe traseul obișnuit, dar probleme nu au fost, nici măcar la Periprava. Noi suntem, totuși, obișnuiți să ne facem stocuri, pentru că iarna se întâmplă să înghețe Dunărea și câte două luni și să nu se poată afce aprovizionarea pe Dunăre. Așa că avem stocuri de alimente. Dar, în continuare, problema cea mai mare o reprezintă transportul oamenilor. Oamenii nu merg la Tulcea în excursii de plăcere. Merg ca să-și rezolve probleme, să se aprovizioneze, să vadă un medic. Acum le este mult mai greu.
E mai greu, într-adevăr. Măcar ambulanțele navale pot circula pe brațul Chilia, până la Periprava, deci urgențele medicale se rezolvă ca până acum sau cu ajutorul elicopterului. Restul problemelor, însă, mai au de așteptat.
Vorba primarului: e la fel de greu ca iarna. Iar dacă războiul din Ucraina va mai continua, va fi o iarnă din ce în ce mai lungă.