Primul sondaj făcut de TLgraf printre cititorii săi s-a încheiat în această dimineață, la ora 08.20. La cele 11 întrebări legate de modul în care văd oamenii faleza Tulcea în viitor au răspuns 212 persoane. Sondajul nu are o relevanță sociologică, nefiind, ca orice sondaj online, bazat pe un eșantion alcătuit științific și care să reprezinte cât mai bine societatea tulceană. Totuși, poate fi considerat un element de calibrare, exprimând opiniile celor interesați direct de problemă și care au dorit neapărat să participe.
La întrebarea „Cum ați vrea să arate pe viitor faleza” erau posibile 7 răspunsuri din 11 variante . Au existat 4 perechi de răspunsuri unde se putea alege doar o variantă și încă 3 răspunsuri independente care puteau fi bifate sau nu. Datorită modului în care a fost scris scriptul pentru sondaj, calcularea procentajului aferent fiecărui răspuns a fost făcută prin raportare la numărul total de răspunsuri, deși normal era să se facă prin raportare la numărul de votanți. Noi vom comenta rezultatele raportând numărul de voturi de la fiecare răspuns la numărul de votanți, nu la numărul total de voturi.
Zonă de promenadă, spații de odihnă și umbră
86,32% dintre cei care au votat își doresc o faleză cu bănci (spații de odihnă) și umbră. Dacă bănci se pot monta oricând pe faleză, indiferent de proiect, cu umbra pare a fi mai dificil. În acest moment nu există nici un semn că ar fi prevăzute în proiect locuri pentru plantarea de copaci, deci umbra naturală pare a fi exclusă din star. Desigur, în zonele în care s-ar amplasa bănci ar putea fi amenajate și spații umbroase, prin folosirea unor copertine/acoperișuri din pânză, de exemplu, amplasate pe structuri ușoare. Cum și dacă aceste spații vor apărea pe faleză depinde, însă, de administratorul acesteia, dacă spațiile nu au fost luate în calcul atunci când s-a făcut proiectul final.
52,83% dintre respondenți își doresc o faleză amenajată doar ca spațiu de promenadă, terasele și spațiile de alimentați publică urmând a fi amplasate doar la parterul blocurilor ce mărginesc faleza. Doar 33,96% dintre cei care au răspuns la sondaj și-ar doi o feleză plină cu terase, iar 13,21% nu au nici o părere.
Iarăși, este o decizie dificilă.
În acest moment, de-a lungul întregii faleze, dintr-un capăt în altul, există 17 spații destinate alimentației publice, toate având și terase. Dintre aceste 17 spații, 10 sunt deschise, dar de funcționat cu adevărat, având clienți și vânzări, funcționează doar 7-8. Este drept, faptul că de doi ani se lucrează la faleză și că lucrările vor continua până al sfârșitul anului cel puțin, nu prea încurajează nici localnicii și nici puținii turiști să-și petreacă timpul pe terasele respective, expuși prafului și zgomotelor permanente. După finalizarea falezei, însă, aceste inconveniente ar dispărea. Amplasarea de terase chiar pe faleză ar fi o variantă fezabilă pentru un oraș plin de turiști. Cum, însă, Tulcea mai are mult până să ajungă un astfel de oraș, deocamdată terasele de pe faleză n-ar face, probabil, decât să afecteze afacerile existente, fără a produce prea mult nici pentru proprietarii lor.
Piste de biciclete și revenirea navei Republica
68,39% dintre cei care au răspuns la sondajul nostru vor ca nava Republica să fie readusă în dreptul falezei și să fie transformată într-o atracție centrală a acesteia.
Pentru acest lucru, ar trebui să există un proiect bine gândit și, desigur, bani pentru punerea sa în practică. Din păcate, până acum nava republica nu a putut fi transformată într-o atracție. Deși era numită navă-muzeu, partea de muzeu, una care să fie și atractivă, lipsea cu desăvârșire. După o încercare ratată de a transforma nava într-o terasă, Republica a fost mai mult închisă accesului publicului, zăcând pur și simplu la malul falezei, fără vreun rost aparent.
52,83% dintre cei care au răspuns la sondaj ar vedea piste de bicicletă amenajate pe faleză. Iarăși, o dorință greu de îndeplinit. În proiect nu sunt prevăzute piste de biciclete și nici nu pare posibilă realizarea lor ulterioară, din moment ce a început Placarea cu granit, aceasta avansând zi de zi. În al doilea rând, este greu de stabilit în ce zonă ar putea fi amenajate aceste piste. Dacă ele ar fi amenajate pe partea dinspre Dunăre a falezei, ar însemna să blochezi accesul la marginea Dunării pentru pietoni. Pistele amenajate în marginea dinspre blocuri a falezei i-ar nemulțumi și pe bicicliști, că ar fi prea departe de Dunăre, dar și pe cei care ar dori să se odihnească pe niște eventuale bănci amplasate în acele zone. În fine, amenajarea pistelor de biciclete pe mijlocul falezei ar fi, de asemeni, imposibilă.
Este, așadar, destul de probabil ca pe faleză să nu existe piste pentru biciclete.
Vedere liberă la Dunăre, pontoane standardizate și mai multă organizare
Până să înceapă lucrările de refacere a falezei, ba chiar și după începerea acestora, de-a lungul falezei se înșira un adevărat bâlci plutitor. Pontoane mai mari sau mai mici, după posibilități, pontoane mai bine întreținute sau pe punctul de a se scufunda, după posibilități, BM-uri de pe vremea lui Gheorghe Gheorghiu Dej și șalupe moderne, toate acestea erau andocate la faleză, într-un talmeș-balmeș de nedescris. Mai mult, toate acestea ocupând întreaga lungime a falezei, nu exista în niciun loc posibilitatea unei vederi „curate” la Dunăre. Poate că nu este cea mai spectaculoasă priveliște pe care o poate oferi Tulcea, dar, în general, cam în toate orașele lumii care au o faleză se poate vedea apa, nu o îngrămădire de obiecte plutitoare.
În acest moment nu există o variantă oficială care să lămurească modul în care va arăta faleza din acest punct de vedere. Există multe zvonuri, care circulă mai ales printre proprietarii firmelor de turism, dar nici o certitudine. De aceea, în sondajul nostru am introdus 3 posibile răspunsuri legate, toate, de această problematică.
Astfel, respondenții puteau alege între un design standardizat sau unl diversificat pentru pontoanele andocate la faleza Tulcea. 56,6% dintre cei care au răspuns ar prefera pontoane cu design standardizat și doar 23,11% ar vrea pontoane cu design diversificat, așa cum existau până în 2020-2021. 20,29% dintre participanții la sondaj nu au răspuns.
37,26% dintre participanții la sondaj ar prefera ca pontoanele pentru ambarcațiuni să fie andocate în capetele falezei, iar 26,88% vor ca pontoanele să poată fi andocate pe toată lungimea falezei. 35,86% nu au răspuns.
În fine, cele mai interesante răspunsuri sunt cele referitoare la o posibilă amplasare a ambarcațiunilor destinate transportului și a celor destinate agrementului/turismului.
73,58% dintre respondenți sunt de părere că ar fi ideal ca ambarcațiunile destinate transportului să fie grupate în zona Gării Fluviale, iar ambarcațiunile destinate agrementului/turismului să fie grupate într-o zonă dedicată. Doar 10,84% dintre cei care au răspuns și-ar dori ca ambele tipuri de ambarcațiuni să fie amplasate de-a lungul întregii faleze, ca și până acum, iar 15,58% nu au răspuns.
Vom dezvolta într-un material ulterior, săptămâna aceasta, cum s-ar putea realiza acest lucru și cât de mult ar conta în mai buna organizare a transportului fluvial și a accesului la servici turistice de calitate.
Trebuie să remarcăm că, deși nu este realizat pe un eșantion reprezentativ, sondajul TLgraf ne oferă câteva tendințe referitoare la amenajarea falezei.
Cei care au fost îndeajuns de interesați de subiect încât să participe la sondaj vor o faleza pe care să se poată plimba și să se poată odihni la umbră, vor să poată vedea Dunărea, nu vor să mai fie agresați de imaginile unor pontoane dezordonate și inestetice și vor mai multă organizare în activitatea portuară. Este un început. Vom reveni cu propuneri de soluții și cu părerea celor direct implicați în activitatea economică de pe faleză.