Conform anunțurilor Primăriei, a intrat în vigoare Regulamentul de Organizare și Funcționare a Sistemului de Parcări Publice cu Plată și de Reședință din Municipiul Tulcea, votat în Consiliul Local la sfârșitul lunii mai a anului curent.
Municipiul Tulcea poate răsufla ușurat, acum are regulament al parcărilor în vigoare, problemele s-au rezolvat, totul va merge ca uns. Doar că…
Deocamdată, nimic nu funcționează
Până în acest moment, noul regulament al parcărilor din municipiul Tulcea nu vine decât cu lucruri care nu funcționează.
Din mult-lăudatele aplicații care ar trebui să-i ajute pe oameni să liciteze pentru un loc de parcare de reședință sau să plătească parcările publice online ori prin SMS nu funcționează nici măcar una. Aplicația pentru licitarea și rezervarea locurilor de parcare de reședință va începe să funcționeze de-abia pe data de 26 iulie. Probabil că prin aceeași aplicație se vor putea face și plățile pentru parcările publice cu plată. Deși nu se știe sigur, pentru că, din acest punct de vedere, comunicarea oficială este deficitară.
Plata cu SMS-ul pentru parcările publice cu plată nu este, în acest moment, disponibilă.
Teoretic, funcționează doar parcometrele achiziționate în urmă cu 12 ani. Practic, nici măcar acestea nu funcționează toate. De exemplu, în zona centrală, pe strada Unirii, unul din două parcometre este în revizie. De parcă intrarea în vigoare a regulamentului i-a luat pe nepregătite pe cei de la DIAP, neavând timp să facă revizia aparatului înainte.
Modernizare cu un sistem învechit încă de la achiziție
Parcometrele achiziționate și instalate în timpul mandatelor lui Constantin Hogea sunt învechite. Învechite erau și atunci când au fost achiziționate, cu 12 ani în urmă. În primul rând, acestea nu permit plata decât cu bancnote și cu monde și nu eliberează rest. În al doilea rând nu sunt conectate la vreun sistem informatic, care să permită o evidență clară a locurilor de parcare libere. În alt treilea rând, sistemul învechit nu prevede introducerea numărului de înmatriculare al mașinii. Astfel, ești obligat să afișezi în geamul mașinii bonul de la parcometru. În cazul în care ești turist și parchezi pentru o perioadă mai lungă (să spunem o săptămână), plecând în Deltă, acel bon devine inutil. Afișat pe bordul mașinii, în soare, bonul devine ilizibil după 24-48 de ore. Proprietarul mașinii nici măcar nu va putea face dovada plății, în caz că cineva dorește să-l amendeze pentru neplata parcării.
În planul de investiții al primăriei pentru acest an se regăsesc și parcometre în valoare de 606.805 de lei (aproximativ 121.000 de euro), dar, la cum este redactat regulamentul parcărilor, nu există nici o garanție că noile parcometre vor funcționa corespunzător cu cerințele anului 2022.
Discuții despre prețul parcărilor publice
După intrarea în vigoare a noului regulament, au început să apară discuții legate de prețul parcărilor publice din municipiu.
Prețul a fost stabilit prin Hotărâre a Consiliului Local, aceeași prin care s-a aprobat și noul regulament și, într-adevăr, ar putea părea mare mai ales pentru turiștii care vor să-și lase mașina într-o parcare din Tulcea pe o perioadă mai mare de timp, câtă vreme ei se află în Deltă.
La 3 lei/oră, cineva care dorește să-și lase mașina parcată într-o parcare publică din Tulcea pentru, să zicem, 7 zile, plătește 72 de lei/24 de ore, respectiv 504 lei pentru toate cele 7 zile.
Este un preț mult prea mare, într-adevăr, mai ales pentru cei care nu locuiesc în municipiu și nu au posibilitatea achiziționării unor abonamente, apărând o problemă similară celei din Constanța.
Pentru că, așa cum a fost gândit și votat de către consilierii PNL acest regulament al parcărilor, nu se oferă posibilitatea achiziționării de abonamente pentru o perioadă mai mică de o lună pe timp de zi și de 6 luni pe timp de noapte. În acest moment, turiștii aflați în tranzit în tulcea, care vor să-și lase mașina parcată pentru mai multe zile, nu au nici măcar posibilitatea plății prin SMS sau prin vreo aplicație a parcărilor publice, chiar dacă ar fi de acord să plătească 72 de lei/24 de ore.
Nici măcar localnicii care vor să-și cumpere abonamente de parcare nu au posibilitatea de a o face online, în acest moment, ci trebuie să se deplaseze la casieria DIAP. Asta pentru că se tot vorbește despre digitalizare și modernizare. Aparent, digitalizare fără dosar cu șină nu se poate.
Pentru turiști, totuși, există varianta parcării pe termen lung într-o parcare de tip park & ride, la prețuri mult mai omenoase: 10 lei/24 de ore, 50 de lei/o săptămână (24/24). DAr problema este că parcările de tip park & ride nu există în acest moment în municipiul Tulcea.
Situația noului regulament al parcărilor din municipiul Tulcea este o bună ilustrare a unei mai vechi zicale românești. Astfel, dacă e să considerăm regulamentul și parcările o căruță, privind cu atenție vom constata că boii care ar trebui să tragă căruța au fost amplasați, eronat, în spatele acesteia. Să împingă nu pot, pentru că nu se pricep, să tragă nu pot decât înapoi. Cam asta înseamnă să pui căruța înaintea boilor și să tai fără să fi măsurat nici măcar o singură dată.