Încă de la începutul războiului din Ucraina, rușii au atacat Mariupol, important port ucrainean la Marea Azov, blocând orice activitate în oraș. În Mariupol, pe o suprafață de 11 hectare, se află Azovstal, sau Oțelăriile Azov, a treia uzină metalurgică a Ucrainei.
Șantierul naval din Tulcea se aproviziona de la Azovstal
Șantierul Naval Vard, din Tulcea, este cel mai mare angajator privat din județ. Șantierul aparține companiei italiene Fincantieri, care a devenit, după ce în 2013 a cumpărat companie norvegiană Vard, cel mai mare constructor naval din Europa și ce-l de-al patrulea constructor naval din lume. Fincantieri produce o întreagă gamă de nave comerciale, dar și nave militare. De altfel, Fincantieri a participat la licitația organizată de statul român pentru construirea a 4 corvete pentru Forțele Navale Române.
La șantierul naval din Tulcea lucrează, în funcție de nivelul de încărcare cu comenzi, aproximativ 6.000 de oameni. Aproximativ 3.400 dintre aceștia sunt angajați ai șantierului, ceilalți lucrând pentru numeroșii subcontractori.
În ultimii ani, Fincantieri a decis să aprovizioneze șantierele sale navale din România cu tablă și oțel provenind de la Azovstal, datorită prețului bun obținut, mai bun decât al celorlalți posibili furnizori. Această decizie a fost una bună pentru șantier, crescându-i gradul de profitabilitate. Din păcate, din 24 februarie 2022 au început problemele de aprovizionare, odată cu începerea războiului din Ucraina.
Stocuri goale, lucrări întrerupte temporar
Pentru că Azovstal asigura necesarul de tablă și oțel al șantierului, întreruperea livrărilor în flux constant s-a resimțit imediat în activitatea șantierului naval din Tulcea.
Pe măsură ce șantierul a început să rămână fără tablă, s-a trecut la prioritizarea lucrărilor. S-a lucrat, în continuare, susținut, la cele urgente, altele fiind lăsate în așteptare. Acest lucru a însemnat și că o parte dintre subcontractori nu au avut de lucru, cel puțin pentru o perioadă.
Din fericire, lucrurile nu au durat foarte mult. În urma unor rapide analize economice și observând ce se întâmplă în Ucraina, la Mariupol, cei de la Fincantieri au luat decizia să apeleze urgent la alți furnizori, printre care și Liberty Galați, chiar dacă, în acest fel, au crescut și costurile.
Calculul economic al italienilor a fost unul simplu: decât să oprească lucrările, repornindu-le, apoi, cu niște costuri mult mai mari, mai bine suportă un preț mai mare al materiei prime.
În acest moment, stocurile ne materii prime sun în refacere, iar șantierul a reînceput să lucreze aproape la capacitate maximă, demonstrându-se că Fincantieri a învățat din crizele din trecut ale șantierului naval din Tulcea.
Cumpenele șantierului naval din ultimul deceniu
De data aceasta șantierul naval din Tulcea a reușit să rezolve destul de rapid o posibilă criză de producție ce ar fi putut afecta tot orașul. Acest lucru nu a fost posibil, însă, în trecut.
Cea mai mare criză prin care a trecut șantierul în ultimul deceniu a avut loc în 2016, ca urmare a crizei petrolului ce a avut loc atunci.
Șantierul naval Tulcea producea, în acea perioadă, cu precădere nave de aprovizionare pentru platformele de foraj off-shore din Marea Nordului. Cum prețul petrolului s-a prăbușit brusc, pe o perioadă greu previzibilă, la finalul anului 2015, companiile petroliere și-au anulat comenzile făcute Vard-ului. A fost o decizie cu consecințe imediate pentru șantierul Naval din Tulcea, care a concediat un număr important de angajați în acea perioadă.
Compania norvegiană Vard, care deținea și șantierul din Tulcea, fusese achiziționată recent, în 2013, de către italienii de la Fincantieri, iar aceștia au găsit o soluție, aducând în Tulcea comenzi pentru nave de croazieră.
Totuși, criza a durat suficient de mult pentru a crea probleme suplimentare. Mulți dintre muncitorii specializați de la șantier care rămăseseră fără locuri de muncă au plecat la muncă în străinătate, iar reluarea lucrului la întreaga capacitate a adus cu sine și o criză a mânii de muncă. Aceasta a fost situația care a facilitat aducerii în Tulcea a lucrătorilor navali specializați din Vietnam.
Pe șantierul naval lucrează în acest moment oameni din mai multe țări. Cei mai numeroși străini sunt vietnamezii, dar există și polonezi, ucraineni, italieni sau norvegieni.
Șantierul are un impact major și în alte domenii ale economiei locale, de la firmele de catering care livrează masa de prânz pentru angajații subcontractorilor și până la piața imobiliară.
Începând cu 2017, piața imobiliară din Tulcea, mai ales pe segmentul chiriilor, a crescut consistent, în mare parte datorită șantierului naval. Orice fluctuație în activitatea șantierului naval se reflectă imediat, pe orizontală, în economia locală.
Azovstal, distrus pentru a doua oară în istoria sa
Combinatul metalurgic Azovstal a fost construit în anul 1933 și s-a tot extins de atunci, având inclusiv propriul său port, prin care se aproviziona cu minereu de fier și prin care-și realiza exporturile de oțel.
În timpul celui de-al doilea război mondial, după ce germanii au ocupat Mariupol-ul, în 1941, combinatul a fost distrus. Reconstrucția sa a început în 1943, după recucerirea Mariupolului de către sovietici.
După prăbușirea URSS și după ce Ucraina a devenit independentă, Azovstal a ajuns, în urma privatizării din 1996, în proprietatea unui grup de firme ce aparțin lui Rinat Ahmetov, cel mai bogat om din Ucraina și patronul echipei de fotbal Șahtior Donețk.
Astăzi, după 78 de zile de război, Azovstal, care a devenit reduta ultimilor apărători ai Mariupolului, este, din nou, distrus aproape în totalitate. Este greu de spus cât va dura reconstrucția enormului combinat sau dacă aceasta va mai avea loc.
Galerie foto: Corp de navă construit la Șantierul Naval Vard, părăsind șantierul pe 6.05.2022