Mai penibil decât așa-zisul „Festival Moto” care s-a petrecut în Tulcea între 16 și 17 august, ca prelungire a zilelor municipiului nu cred să fi existat eveniment în Tulcea. Nu pe atâția bani. (Chiar, noi de ce avem mai multe zile? De bogați, de aroganți, de aruncători de bani pe fereastră ce suntem?)
Am și scris că Tulcei nu-i lipsea un festival moto. Cine a avut de înțeles a înțeles, cine nu a înțeles a mers mai departe cu organizarea unui eveniment extrem de scump pentru comunitate și care nu a întors nici măcar un leu înapoi.
Dude, unde au fost motocicletele?
Să începem prin a lămuri niște termeni și condiții.
Ceea ce s-a întâmplat pe 16 și 17 august în Tulcea a fost definit, oficial, în actele Primăriei și Consiliului Local drept „festival moto”.
Evenimentul apare în „Statutul Municipiului Tulcea”, votat, în mai, de către consilierii locali, fix sub denumirea de „Festival Moto”, fără o perioadă clară de desfășurare. Festivalul ar urma să fie organizat în fiecare an ori în luna iulie, ori în luna august, iar descrierea sa este destul de vagă: „o serie de concerte rock, târguri”.
Nu doar în statutul municipiului apare denumirea de Festival Moto, ci și în alte documente, precum „Programul anual al achizițiilor publice pentru anul 2022”. Aici, la punctul 41, găsim „Servicii organizare eveniment Festival Moto”, valoarea achiziției fiind de 126.050 de lei.
De asemeni, găsim denumirea și în SEAP, în dreptul unei alte achiziții, care nu apare în programul anual: „Servicii de închiriere echipament scenotehnică, sonorizare, lumini și video pentru Festivalul Moto”, în valoare de 40.000 de lei.
Așadar, în toate actele oficiale avem de-a face cu un festival moto. „Moto” este, conform DEX, un „element de compunere însemnând „pus în mișcare cu ajutorul unui motor”, „echipat cu un motor”, care servește la formarea unor substantive și a unor adjective. ◊ (Folosit independent) Mijloace moto”. Evident, nu festivalul era pus în mișcare cu ajutorul unui motor sau era echipat cu motor. În general acest nume de eveniment este folosit atunci când se organizează festivaluri la care participă motocicliști, care vin la festival pe motociclete.
Pe ultima sută de metri, cu două săptămâni înainte de zilele municipiului, s-a anunțat public faptul că festivalul moto va fi organizat în prelungirea acestora, în zilele de 16 și 17 august, și se va numi „Tulcea pe două roți”. Adică e și moto, e și velo, e și troti, de toate pentru toți.
Doar că, în cele două zile de festival moto, în zona de desfășurare a acestuia a fost văzută o singură motocicletă: cea a lui Vlase, vocal și basist al trupei ZOB.
Atât, o singură motocicletă.
Dacă o singură motocicletă înseamnă festival, atunci fiecare om mergând pe stradă poate fi un festival el însuși și poate merge la primărie să ceară 126.050 de lei, ca să se organizeze. Plus 40.000 de lei ca să-și închirieze scenă, sunet, lumini și alte alea.
Tulcenii au cheltuit 855 de lei pentru fiecare participant la concertele moto
Nu doar lipsa motocicliștilor și a motocicletelor a șocat la acest festival Moto, ci și lipsa participanților în general. Oamenii strânși în fața scenei la concertele din cele două seri ale festivalului nu au depășit în niciun moment 100 de persoane.
Marți, 16 august, pe plaja Ciuperca au fost organizate, așa cum ne spune primarul Ștefan Ilie, „Discuții frumoase, cu propuneri și soluții, despre depășirea prejudecăților și realizarea unor investiții sustenabile”. Discuțiile or fi fost frumoase, dar la ele au participat 16 persoane, iar în poza de grup apar, în total, 27 de persoane, dintre care mulți reprezentanți ai Poliției. Nimeni nu poate spune că ăsta a fost un eveniment de masă sau vreun mare succes.
Dar poate a venit mult mai multă lume la concerte, nu?
Nu.
Conform martorilor, n-a fost multă lume nici marți, la concertele Bluesman și Nightlosers, dar miercuri seară i-am putut număra la fața locului.
Pe la ora 20.30, când pe scenă mixa JAH Guidance HIFI, în fața scenei erau 5 persoane, probabil rude și prieteni, iar pe toate, dar absolut toate terasele instalate la marginea plajei de la Ciuperca și pe patinoar erau 87 de persoane. La asta mai putem adăuga aproximativ 23 de oameni care munceau la respectivele terase, preparând mâncare sau vânzând-o.
La ora 21 și un pic, atunci când a început concertul ZOB, în fața scenei s-au strâns 27 de persoane. 27.
Numărul a mai crescut, pe parcurs, până la 74, după aia 97. Și de aici a început să scadă. În timpul ultimei melodii a celor de la ZOB mai erau în fața scenei 46 de persoane.
Așadar, în momentul de maxim interes, în fața scenei au fost 97 de oameni. Nici măcar 100. Aceasta a fost audiența maximă a Festivalului Moto la care a participat o singură motocicletă.
Pentru fiecare zi de festival primăria condusă de Ștefan Ilie a cheltuit 83.025 de lei. 83.025 de lei pentru 16 august, 83.025 de lei pentru 17 august.
La o audiență maximă de 97 de persoane în fața scenei, costul pe participant este de 855,92 de lei. Enorm.
Un mare jaf
Am avut, așadar, Festival Moto fără motocicliști și fără motociclete, concerte rock fără spectatori și discuții frumoase fără participanți.
Toate astea au costat 166.050 de lei, adică 34.000 de euro, pentru două zile, preț ce include organizarea evenimentului și închirierea scenei.
Este acesta un cost real? Nu.
Pentru închirierea scenei timp de două zile, Primăria a plătit 40.000 de lei, adică 8.197 de euro.
Așa cum am mai scris, costul real pentru închirierea unei scene de dimensiunea celei de la Festivalul Moto, cu tot cu sonorizare, echipament de scenă, generator, transport, cazarea tehnicienilor costă maxim 2.350 de euro/zi. Acesta este prețul pieței, iar pe piață există, în acest moment, multe scene, iar concurența este acerbă.
Pentru două zile, așadar, închirierea scenei ar fi trebuit să coste 4.700 de euro. A costat 8.197. Diferența este de 3.497 de euro. Un câștig interesant pentru doar două zile de „muncă”.
Să vedem și restul costurilor: închirierea spațiului nu a costat, fiind spațiul primăriei; închirierea toaletelor ecologice pentru 2 zile ar trebui să coste aproximativ 2.000 de lei; onorariile artiștilor se ridică al maxim 6.000 de euro pentru cele două zile; cazarea artiștilor costă maxim 500 de euro; transportul artiștilor până la Tulcea nu poate costa mai mult de 300 de euro; taxele către organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor plus alte taxe pe onorariile artiștilor mai înseamnă aproximativ 1.000 de euro. Și cam astea sunt toate costurile pe care, în mod real, le-a avut acest festival.
Tragem linie și obținem un cost total de 12.900 de euro. Putem adăuga, cu generozitate, încă 2.100 de euro, pentru diverse/neprevăzute.
15.000 de euro, deci. Acesta. este costul real, toate taxele incluse, ale organizării. Festivalului Moto. Cât a plătit Primăria Tulcea? 34.000 de euro.
Este. aici o diferență de 19.000 de euro care nu poate fi justificată decât prin umflarea artificială a costurilor.
Oricum, 19.000 de euro câștig în doar două zile de muncă este fabulos. Al cui câștig, nu știm. Pierderea, însă, clar, este a tulcenilor. Și nu doar 19.000 de euro, ci toți cei 34.000 de euro investiți în acest eveniment sunt bani aruncați pe fereastră.
Eficiență zero, obiective ratate pe linie
Primarul Ștefan Ilie, asemeni idolului săi Bihorean, Ilie Bolojan, ne vorbește adesea despre eficiență în administrarea banului public. Păi să vedem eficiența acestui Festival Moto.
Dacă ideea era ca Tulcea să se deschidă către acest public, motocicliștii, care sunt potențiali turiști cu ceva bani, obiectivul nu a fost atins. S-au cheltuit 34.000 de euro, în oraș a venit un singur motociclist, Vlase, care nici măcar n-a cheltuit vreun leu în Tulcea, având totul asigurat, inclusiv benzina pentru motor.
Dacă obiectivul era atragerea de turiști, să facem un exercițiu și să presupunem că toți cei maxim 100 de oameni adunați în fiecare seară în fața scenei erau turiști. Pentru atragerea fiecărui astfel de turist, Primăria Tulcea a cheltuit 855 de lei pe zi. Să spunem că fiecare turist atras în Tulcea ar fi cheltuit 400 de lei pe zi pe cazare și masă plus alte servicii. e mult, dar să zicem. din acești 400 de lei, la Primărie s-ar fi întors, sub formă de taxe și impozite, cam 100 de lei. Este eficient să cheltuiești 855 de lei pentru a primi înapoi 100?
Să luăm în calcul o ultimă ipoteză: evenimentul a avut rolul de a promova municipiul. Tulcea. fail total, în acest caz. Dacă nici măcar motocicliștii din Tulcea nu au auzit de eveniment și nu au participat la el (iar ăștia puteau fi anunțați din ușă-n ușă de către un angajat al Primăriei, că nu-s mulți), despre ce promovare vorbim? Despre cea a primarului Ilie, căruia Michael Gudu și aparatul de postaci ai PNL i-au dat peste 700 de like-uri la postarea despre „discuțiile frumoase”? Scumpe și like-urile astea. Cam 43 de euro bucata.