Pe 4-5 mai, pe geamurile blocurilor din municipiul Tulcea au fost lipite anunțuri ale direcțiilor din primărie. Prin intermediul unuia lumea era invitată să participe la o dezbatere publică ce se încheiase cu două-trei zile înainte, prin altul, cei care avuseseră contracte de închiriere pentru parcări de reședință erau somați să desființeze orice instalație care blochează locul de parcare.

Anunțul belicos spunea foarte clar că urmează, destul de repede, amenzi usturătoare:

În conformitate cu prevederile art. 8 punctul 4 „Rezervarea locurilor de parcare pe carosabil sau alte terenuri aparținând domeniului public sau privat al municipiului Tulcea, cu diferite însemne, marcaje sau dispozitive, fără acordul primăriei” din Hotărârea de Consiliu Local al Municipiului Tulcea cu r. 224/29.07.2021 referitor la Regulamentul Privind îmbunătățirea Activității de Gospodărire, Protecția Mediului, întreținerea și înfrumusețarea Municipiului Tulcea, vă aducem la cunoștință faptul că aveți obligația de a îndepărta dispozitivul de blocare de pe locul de parcare, în urma încetării Contractului de închiriere a unui loc de parcare de reședință pe domeniul public, în termen de 7 zile calendaristice. Nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 8 punctul 4 se sancționează cu amendă contravențională de la 400 la 800 lei pentru persoanele fizice si de la 500 lei la 2.500 lei pentru persoanele juridice.

Somația aceasta are un număr de înregistrare oficial din data de 27.04.2022. Cum anunțul nu a fost adus la cunoștința locuitorilor municipiului Tulcea decât începând cu datele de 4-5 mai (poate cu o zi mai devreme, poate cu o zi mai târziu), să spunem, cu generozitate, că numărătoarea celor 7 zile calendaristice începe cât mai târziu. Pe 6 mai, de exemplu.

6+7, într-un calcul simplu, elementar, duce la un rezultat la fel de simplu: 13. Pe data de 13 mai, așadar, locurile de parcare de reședință ar fi trebuit să fie libere de orice „însemne, marcaje sau dispozitive”.

Unde-i lege-i și tânjeală

La cât de pornit pare primarul urbei să termine o dată pentru totdeauna cu vechea ordine a parcărilor din municipiu (mai ales că la Luncavița rezolvase această problemă încă din primele zile ale primului mandat, în 2004), este de mirare că pe 13 mai poliția locală nu a început să umble prin oraș pentru a-i amenda pe cei care nu și-au eliberat locurile de parcare de însemne, marcaje și dispozitive.

Faptul că 13 mai a fost vineri, iar apoi a urmat week-end-ul nu este un argument, fiindcă Poliția Locală Tulcea este neobosită, având program non-stop. Iar pe 13 mai chiar lucra la foc continuu, având treabă cu taximetriștii.

Și mai de mirare este faptul că nici luni, 16 mai, nu a început razia generală împotriva celor care încalcă hotărârile CL Tulcea. Nu începuse nici pe data de 17 mai, la primele ore ale zilei. 

Din această aplicare a legii cu întârziere, tulcenii pot înțelege că, de fapt, primăria nu vrea cu adevărat să elibereze spațiile respective, că oameni sunt și ei și există o cale de înțelegere. Deși, probabil nu despre asta este vorba, ci despre incapacitatea de a-și duce amenințările războinice până la capăt. Indiferent de părerea pe care o avem despre somația primăriei și depsre oportunitatea sa, din moment ce aceasta a devenit publică iar autorii ei pretind că veghează la respectarea legii și a ordinii, atunci ar trebui să-și facă treaba și să-i amendeze pe contravenienți. Altfel nu fac decât să dea impresia unei lipse de autoritate, a fricii de a aplica legea pentru a nu deranja alegătorii, și să întărească ideea că respectarea legii este facultativă.

Bătălia pe parcări e de-abia la început

Sperând că va reuși să implementeze un nou regulament de parcare (prima încercare s-a dovedit a ridica probleme juridice, a doua încercare nu a ajuns încă la vot), primăria a decis să nu mai încaseze chirie pe spațiile de parcare de reședință, pentru că urma să aibă loc o licitație, pentru că re făcea o reîmpărțire a spațiilor și tot așa. 

Acum, pentru că tot nu încasează chirie și pentru că există o HCL care impune desființarea dispozitivelor de blocare a locurilor de parcare, primăria are dreptul, legal, să facă astfel de somații și să promită aplicarea de amenzi.

Legal e una, însă, iar moral e cu totul altceva. 

Căci, în acest moment, primăria nu oferă absolut nici o alternativă celor care ar renunța la siguranța unui loc de parcare „rezervat”, După cum puteți vedea și în captura de ecran de mai jos, unii de-abia așteaptă să dispară blocatoarele pentru a se face ei stăpâni, fără vreo bază legală, pe respectivele spații de parcare.

În mod inexplicabil, primarul Ștefan Ilie lansează afirmații inflamante în spațiul public, explicându-i unei cetățence că de vină pentru ce se întâmplă acum cu parcările sunt cei „care ocupă mai multe locuri de parcare”:

acest haos va înceta când regulamentul, căruia îi pun piedici cei care ocupă mai multe locuri, în dauna celor care nu au deloc, va intra în vigoare, probabil luna viitoare, îi scrie Ilie doamnei respective.

Pare mai degrabă spusa unui mic marxist, pornit la lupta de clasă cu îmbuibații care au mai multe mașini și ocupă mai multe locuri de parcare, decât emanația președintelui județean al „celui mai mare partid de dreapta”.

Un alt aspect ridicat de către cetățeni este că, în multe cazuri, nu ei au montat respectivele dispozitive de blocare a locului de parcare. Montarea a făcut-o chiar primăria, prin intermediul DIAP, iar cetățenii doar au plătit diverse sume pentru asta, în funcție de anul în care s-a efectuat lucrarea. Întrebarea multora dintre cei aflați în această situație este dacă pot distrug ei ceva construit de către primărie, pe un spațiu al primăriei, sau dacă nu ar trebui ca îndepărtarea acestor dispozitive să fie făcută tot de către DIAP.

Cât a costat montarea unui dispozitiv de blocare a locului de parcare de către DIAP

În fine, întrebări sunt  multe, problema parcărilor este una reală, iar soluțiile, deocamdată, lipsesc. Pentru că nici noul regulament nu rezolvă problema parcărilor, ci doar o complică. Dar despre regulamentul de parcări și problemele sale, precum și despre cum merg lucrurile în alte orașe sau țări, unde chiar funcționează, în alt material.