Ziaristul constănțean Călin Gavrilaș a scris recent, pe contul său de Facebook, despre cheltuielile de imagine ale consiliului Județean Tulcea. Astfel, în anul 2021 CJ Tulcea a cheltuit 342.810 de lei pentru servicii de promovare a activității în presă, domnul Gavrilaș promițând că va veni și cu informații despre cheltuielile efectuate în același scop în anul 2022.

Dincolo de faptul că informațiile sunt publice, ca și în cazul celor legate de investițiile în imagine ale Primăriei Tulcea, precum și cele ale altor instituții publice din județ sau din țară, se poate discuta despre utilitatea acestor cheltuieli și despre modul n care sunt cheltuiți banii. În general, este de datoria instituțiilor publice să comunice cetățenilor ce activitate desfășoară și ce fac, cum ne cheltuie banii. Aceste lucru ar presupune informări constante despre execuția bugetară, despre stadiul investițiilor publice, despre evoluția diverselor proiecte aflate în derulare. Comunicarea prin intermediul site-ului propriu și a canalelor de social media este obligatorie, dar nu și suficientă. De aceea, de multe ori este nevoie și de achiziția de servicii de promovare, pentru ca informația să ajungă mai ușor la cetățeni. Problema apare, dacă apare, atunci când este promovată mai degrabă imaginea unor persoane decât activitatea instituției.

Cine controlează comunicarea CJ Tulcea?

Călin Gavrilaș afirmă, în postarea sa, că de sumele cheltuite de către CJ Tulcea pentru promovarea activității sale ar beneficia Horia Teodorescu, președintele Consiliului Județean. „Imaginea lui H. Teodorescu cu cheltuială se întreține”, spune ziaristul constănțean. Este logic: orice astfel de cheltuială, ne-a demonstrat-o realitatea, se face în interesul electoral al șefului instituției. Cazul primăriei Tulcea este relevant.

Dar, căci există și un „dar”, tiparul nu se prea mai aplică în cazul lui Horia Teodorescu. Acesta a anunțat deja public (după cum am scris în premieră în Tulcea) faptul că nu va mai candida pentru un nou mandat de președinte al Consiliului Județean. Și, din câte ne spun sursele noastre, Horia Teodorescu nu va mai candida, în 2024, pentru nici o funcție publică. După 4 ani ca deputat și 12 ani ca președinte al CJ Tulcea, Teodorescu pare a-și dori să se bucure în liniște de realizările sale. În aceste condiții, cu ce l-ar ajuta să mai investească, fie și bani publici, în propria imagine?

Întrebarea care se naște de aici, la fel de logică precum prezumția domnului Gavrilaș, este cine altcineva ar avea un interes să-și promoveze imaginea pe bani publici? Și cine, de altfel, răspunde de comunicarea CJ Tulcea și este în măsură să ia decizii legate de modul în care se cheltuiesc banii?

Surpriza Mihai Huleni

Absolvent de teologie, Mihai Huleni, membru al PNL, a fost ales anul trecut în funcția de vicepreședinte al CJ Tulcea. În acel moment, domnul Huleni era angajat ca administrator al Centrului de informare și promovare turistică din orașul Babadag, după ce anterior fusese consilier în cadrul cabinetului parlamentar al deputatului George Șișcu. Practic, în martie 2021, deși fusese ales pe lista de consilieri a PNL, Mihai Huleni era un necunoscut la nivelul județului Tulcea.

Conform organigramei CJ Tulcea, vicepreședintele Mihai Huleni are în subordine și Serviciul Comunicare, Relații Externe, Anticorupție și Promovarea Județului. Adică omul care răspunde, direct, de strategia de promovare a activității CJ, de modul în care se investesc sumele alocate acestor servicii este nimeni altul decât domnul Huleni.

De altfel, dacă ne uităm pe pagina de Facebook a Consiliului Județean Tulcea, de care se ocupă departamentul de comunicare, activitatea CJ Tulcea pare a consta, în ultima perioadă, doar în prezența domnului Huleni la diverse manifestări de o mai mare sau mai mică importanță. Nu aflăm de pe pe pagina CJ Tulcea mai nimic despre stadiul proiectelor de investiții din județ, nu prea aflăm informații utile, în schimb suntem bombardați cu non-știri despre ce a mai făcut domnul Huleni, ce prezență simbolică a mai bifat, unde a mai reprezentat Consiliul Județean în calitate de rostitor de banlități și ce poze și-a mai tras. Fiind responsabil de activitatea departamentului de comunicare al CJ, domnul Huleni pare un motănel pofticios închis din greșeală împreună cu oala cu smântână, în care acum se îmbăiază după pofta inimii.

Beneficiile de imagine ale domnului Huleni

De la un cvasi-anonim la începutul anului 2021, Mihai Huleni a ajuns, cumva, omniprezent în viața publică. Aproape că nu mai pică o frunză în Dobrogea de Nord fără ca CJ Tulcea să nu emită un comunicat în care este amintit și vicepreședintele Huleni, aproape că nu mai poate nimeni să tragă discret o flatulență în județ fără ca de față să fie Mihai Huleni, cu una-două pilde pregătite pentru a marca evenimentul.

Toată această promovare agresivă se transformă în imagine pentru vicepreședintele PNL al CJ Tulcea.

Un sondaj de opinie realizat în luna august, după festivalul de la Enisala (unde Mihai Huleni a urcat pe scenă în fiecare seară), ne arată o surprinzătoare creștere în notorietate a domnului Huleni. De la necunoscut complet în urmă cu un an și jumătate, Mihai Huleni a ajuns să aibă, în municipiul Tulcea, o notorietate de 26 de procente, peste a unor persoane mult mai cunoscute, precum maestrul Ștefan Coman și peste a colegilor săi de partid George Șișcu și Michael Gudu, oameni cu vechime în politică.

Iată, așadar, ce înseamnă să pui omul potrivit la coordonarea departamentului de comunicare al CJ Tulcea: chiar se vede.