Primăria Tulcea se grăbește să absoarbă cât mai mulți bani din PNRR, iar acesta este un lucru bun. Pentru că banii din PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) sunt mult mai ușor de accesat decât fondurile europene obișnuite. Astăzi are loc o ședință „de îndată” a Consiliului Local Tulcea în care ar vor fi supuse aprobării trei proiecte posibil finanțabile prin PNRR: o pistă de biciclete pe malul lacului Zagăn și constuirea de locuințe pentru specialiștii din sănătate și învățământ precum și locuințe pentru tineri.
Primăria vrea să construiască 72 de locuințe pentru specialiștii din educație și învățământ și 72 de locuințe pentru tineri. Ambele tipuri de locuințe vor fi identice, fiind realizate după același proiect tip elaborat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Pentru acest tip de proiecte finanțate prin PNRR, MDLPA pune la dispoziție un proiect tip pentru clădiri nZEB (nZEB = nearly Zero-Energy Building – Casă cu consum de energie aproape zero). Proiectul presupune clădiri rezidențiale P+2, cu câte 2 apartamente de câte două camere pe etaj. Proiectul este același pentru locuințele destinate specialiștilor din sănătate și din învățământ ca și pentru locuințele destinate tinerilor. Proiectul poate fi găsit aici.
13.000 de euro diferență de preț între apartamente identice
După cum am menționat, proiectele locuințelor sunt identice.
Locuințele destinate specialiștilor din sănătate și învățământ vor fi în număr de 72 (12 clădiri P+2 cu câte 6 apartamente) și ar urma să fie construite pe strada Transformatorului, la marginea orașului înspre Mineri, pe un teren aparținând Primăriei Tulcea.
Locuințele destinate tinerilor vor fi tot 72 (tot 12 clădiri P+2 cu câte 6 apartamente) și ar urma să fie construite pe strada Taberei, o zonă care era și este considerată drept una dintre cele mai periculoase din Tulcea.
Apartamentele construite după proiectul tip al MDLPA au două camere și o suprafață utilă de 68,5 metri pătrați, incluzând și câte două balcoane de câte 6,7 metri pătrați. Dormitorul unui astfel de apartament are o suprafață de 12,7 mp, aproape de limita inferioară permisă de lege, iar livingul are o suprafață de 21 mp.
Proiectul pentru casele destinate specialiștilor din sănătate și învățământ are o valoare totală de 6.381.000 de euro fără TVA, iar cel pentru casele destinate tinerilor are o valoare de 5.256.000 de euro fără TVA.
Acest lucru ne duce la constatarea că, deși sunt identice, un apartament destinat specialiștilor din sănătate și învățământ va costa 88.625 de euro, în timp ce unul destinat tinerilor va costa doar 73.000 de euro. Rezultă o diferență de 16.000 de euro între două apartamente absolut identice, construite din aceleași materiale, cu aceleași finisaje.
Preț de construcție peste București
Calculele ne arată că prețul de construcție propus de către primărie prin aceste proiecte ajunge la 1.294 de euro/mp în cazul locuințelor destinate specialiștilor din sănătate și învățământ și al 1.065 de euro/mp în cazul locuințelor destinate tinerilor.
Specialiștii din domeniu pe care i-am consultat ne-au declarat că, în acest moment, după toate scumpirile materialelor de construcție și ale forței de muncă, în București se construiește cu 800 de euro/mp, pentru locuințe cu finisaje medii, nu de lux. Același tip de finisaje ce vor fi folosite și la locuințe pe care vrea să le construiască Primăria Tulcea. Prețul include și profitul constructorului, desigur.
Astfel, primăria tulcea are de gând să construiască în Tulcea la prețuri mai mari decât în București cu între 265 de euro și 494 de euro/mp.
Întrebat despre diferența de preț dintre apartamentele identice care urmează a fi construite, viceprimarul George Șinghi, inițiatorul proiectelor de HCL, ne-a declarat:
Diferența vine din faptul că suntem obligați de către ghidurile de finanțare ca în cel puțin una dintre locații să construim și stații de încărcare pentru mașini electrice. Am ales să facem acest lucru în proiectul de pe strada Transformatorului, pentru că pe strada Taberei nu se pretează, de aici rezultând și această diferență de preț.
Un calcul simplu ne arată că stațiile de încărcare pentru automobile electrice ar costa, în final, 1.152.000 de euro.
În acest moment, pe piață se găsesc diferite modele de stații de încărcare pentru automobile electrice. O astfel de stație poate costa și până al 10.000 de euro, poate chiar mai mult, dar există modele absolut decente care costă sub 13.000 de lei. De lei, nu de euro. Chiar și dacă fiecare apartament din complexul destinat specialiștilor din sănătate și învățământ ar avea propria stație de încărcare, diferența de preț nu ar trebui să fie de 16.000 de euro pe bucată ci de aproximativ 2.500-3.000 de euro. Dar nu știm nici măcar câte stații de încărcare vor fi și de ce valoarea lor ar ajunge la peste 1.000.000 de euro, pentru că aceste lucruri nu sunt explicate în proiectul supus aprobării consilierilor locali.
Jumătate din banii din PNRR sunt împrumutați
Reamintim cititorilor că din suma totală a fondurilor din PNRR, 15 miliarde de euro, reprezentând mai mult de jumătate din fonduri, sunt împrumuturi. Aceste împrumuturi vor trebui rambursate UE, chiar dacă fondurile distribuite la nivel național sunt nerambursabile. Asta înseamnă că generațiile actuale și cele viitoare vor munci pentru a plăti aceste împrumuturi. Poate, de aceea, accesarea acestor fonduri ar trebui să se facă mai atent, cu responsabilitate și fără propuneri de proiecte care ridică, din start, suspiciuni.
Citește și: Revoltător: Primăria din Tulcea dă 2 milioane de euro ca sa construiască o pista de biciclete în afara orașului