Astăzi a avut loc, la Muzeul de Artă, lansarea investiției „Reconversie funcțională fosta fabrică de conserve de pește”. Prezentarea proiectului a fost făcută începând cu ora 12.30, iar TLGraf vă prezintă toate detaliile despre cum va arăta zona și când ar putea fi gata. 

UPDATE ora 14.02. Prezentarea s-a încheiat, primarul Ștefan Ilie nu a ajuns.

UPDATE ora 13. 40. Prezentarea proiectului a fost făcută de Bogdan Mihalca, arhitect, partener în Terra Construct.

Proiectul pune în valoare geamia, iar elementele lui vor aminti de vechiul bazar. Vor fi spații comerciale, promenade și o marină

“La momentul achiziției am sesizat potențialul vechilor clădiri industriale”, a explicat acesta. ”Dorim să le reconvertim pentru a le integra în circuit public al orașului” a mai spus Mihalca.

”Propunem păstrarea ansamblurilor existente și refacerea restului de spațiu la standardele acestui secol. Noua zonă va fi o prelungire a falezei publice și va fi pusă în evidență inclusiv geamia Azizyie. Elemente ale proiectului nou vor aminti de zona de coloane a vechiului bazar turcesc” a explicat arhitectul. 

Proiectul, a mai spus acesta, își propune integrarea clădirilor cu străzile adiacente, printr-un sistem de pasarele și terase circulabile. Ansamblul va conține spații comerciale, de alimentație publică, spații pentru servicii, promenade și o marina.

”Vrem să asigurăm și cât mai multe locuri de parcare. Este prevazută o parcare cu două niveluri, care să deserveasca și zona centrală a orașului.” a mai spus arhitectul.

Există și o zonă dedicată memoriei marelui sportiv Ivan Patzaichin: Asociatia Ivan Patzaichin va avea la dispoziție câteva spații pentru expoziții și alte activități

A fost depusă documentația. Construcția ar putea dura un an și jumatate- doi . Marina are deja avizele necesare

Proiectul este în stadiu incipient, se așteaptă avizul de oportunitate, a fost depusă documentația. Din momentul în care ar exista toate avizele și finanțarea necesare, construcția ar dura un an și jumatate-doi.

Valoarea aproximativă a proiectului nu poate fi încă estimată. ”Nu este un proiect cu amortizare rapidă. Ne gândim că investiția se poate amortiza în minimum 10 ani” a spus Bogdan Mihalca.

Marina va fi amenajată pe structuri ușoare, mobile și are deja avizele necesare.

Bogdan Mihalca, arhitect, partener în Terra Construct

UPDATE ora 13.30: Următorul vorbitor a fost Gabriela Ilie, director CEC Bank Tulcea, finantatori ai proiectului. Primarul Ștefan Ilie încă nu a ajuns.

Gabriela Ilie, director CEC Bank Tulcea

UPDATE ora 13.05. Prezentarea proiectului a început, deși primarul nu a reușit încă să ajungă. Firma care initiaza proiectul de reconversie este Terra Construct din Tulcea.

Primul vorbitor din cadrul prezentării a fost profesorul și scriitorul Nicolae Ariton, care a făcut un istoric al Tulco și al zonei. ”Pentru mine prezentare proiectului este science fiction, atât de futurist arată”, a spus acesta. 

Profesorul Nicolae Ariton a făcut un scurt istoric al zonei

Ariton a povestit că Fabrica de peste a fost construită in 1948 și s-a suprapus, pentru o perioadă – ca spațiu – cu bazarul. În 1963, bazarul a fost demolat.

Bazarul există acolo, pe malul Dunării, din 1864, fusese construit de Ahmed Rezim Pașa.

Zona Tulco, mergând până în actualul centru al orașului, a fost acoperită de ape până în secolul XVI. Ulterior ghioul a secat, a fost acoperit cu pământ și piatră, iar în zonă a început să se construiască.

După atâția ani în care a fost abandonată, Zona Tulco are șansa de a renaște, a fost concluzia profesorului Ariton.

UPDATE. Anunțată pentru ora 12.30, prezentarea a fost amânată până la ora 13.00, ca să poată ajunge și primarul Tulcei 

 

Fosta fabrică de conserve Tulco a fost, cândva, unul dintre cei mai mari angajatori din municipiul Tulcea, aici lucrând câteva mii de oameni. Privatizată după 1990, fabrica a funcționat până în 2009, când societatea care o administra a intrat în dizolvare voluntară, din cauza dificultăților financiare.

Imagini istorice din fabrica de conserve de pește din Tulcea, de pe vremea când aceasta funcționa la capacitate maximă

După falimentul Tulco, clădirile fostei fabrici de conserve au fost închiriate, în ele funcționând mai multe afaceri private, de la firme de curierat, la service-uri auto sau de bărci. 

Au vrut să facă supermarket cu debarcader

Spațiile au fost eliberate, în mare parte, în urmă cu câțiva ani, atunci când a existat un alt proiect, în urma căruia în locul fostei fabrici de conserve urma să fie construit un supermarket. Dorința investitorilor era ca supermarket-ul respectiv să aibă și debarcadere proprii, astfel încât să ușureze aprovizionarea localităților din Delta Dunării. Proiectul, însă, nu a mai fost finalizat, fosta fabrică adâncindu-se în părăsire.

Consiliul Județean a încercat să achiziționeze terenul și clădirile Tulco, pentru a putea include și acea parte a falezei în proiectul de reabilitare, dar suma oferită, de maxim 16 milioane de lei, nu a fost acceptată de către proprietari.

După ce oferta CJ a fost refuzată, Primăria Tulcea și-a încercat și ea norocul, oferind în primă instanță 11 milioane de lei, cu posibilitatea de a suplimenta suma până la 13-14 milioane de lei. Și această variantă a fost refuzată.

În 2021, ansamblul format din teren și clădiri a fost achiziționat de către un grup de investitori privați. Surse din piață spun că valoarea achiziției a fost de 5 milioane de euro.