Pe 27 septembrie s-au împlinit doi ani de când Ștefan Ilie a fost ales primar al muncipiului Tulcea. Dacă în 2021 împlinirea unui an de mandat a fost marcată printr-o conferință de presă, în 2022, în ziua în care s-au împlinit 2 ani de la alegerile locale din 2020 primarul a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al noii centuri a municipiului.
Contractul, în valoare de 5.050.599,26 de lei + TVA, are o durată de realizare de 21 de luni, astfel că nu există nici cea mai mică șansă ca municipiul Tulcea să aibă o nouă centură, cu două benzi. pe sens, prea curând. cu trei luni înainte de alegerile locale din 2024 de-abia va fi gata studiul de fezabilitate și proiectul tehnic de execuție. După aceea vor urma noi licitații pentru lucrările propriu-zise, noi contracte și, poate, prin 2025 vor începe lucrările, care vor fi gata de-abia prin 2028, cu mult noroc.
Totuși, parte din presa locală a sărbătorit evenimentul ca și cum pe 27 septembrie 2022 ar fi început efectiv lucrările la noua centură.
Realizările primarului Ilie. Care nu există
Luat de valul sărbătorii, domnul Nicu Adămiță, decanul de vârstă al ziariștilor tulceni în activitate, a făcut, în publicația pe care o conduce, ziarulzigzag.ro, o trecere în revistă a realizărilor din primii doi ani de mandat ai domnului Ștefan Ilie.
Cităm, așadar, din domnul Adămiță:
Cu totul întâmplător, documentele semnate marți, cu presa de față, marchează fix jumătate de mandat a actualei administrații a municipiului. Și ce altceva mai definitoriu “pentru jumătatea de mandat” consumată decât punerea la cale a unei noi investiții, poate cea mai importantă pentru tulceni, pentru viitorul comunității: noua centură a municipiului, conexiunea urbei și a localităților învecinate cu drumurile expres Brăila-Tulcea-Constanța. Obiectiv cel puțin la fel de important ca și preluarea apelor pluviale, reabilitările faleză- spital, noua sală polivalentă, reparații străzi, parcuri, locuri de joacă pentru copii, parcări și câte alte obiective de investiții deschise în “prima jumătate de mandat”. Și este doar începutul…
Pe lângă absurdul faptului că s-a tăiat, cu tam-tam, cafeluță și fursecuri, panglica unui studiu de fezabilitate, pe care NA îl declară drept „cea mai importantă investiție pentru tulceni”, în înșiruirea din articol găsim, în principal, proiecte și investiții care nu au nici cea mai mică legătură cu Ștefan Ilie. Adică au legătură exact cum au legătură cu fiecare cetățean al municipiului: și primarul va beneficia de ele, ca oricare dintre noi, fără însă să fi făcut ceva pentru proiectele și investițiile respective în afară de poze cu șantierele, ca oricare dintre noi.
Astfel:
– proiectul de preluare a apelor pluviale/meteorice este un proiect demarat în 2018, pe vremea în care primar era Constantin Hogea;
– reabilitarea falezei este un proiect al Consiliului Județean. Lucrările au început în iulie-august 2020, iar pe când se scria proiectul pentru finanțarea prin ITI, când se negocia cedarea falezei de către APDM Galați și când se duceau lupte grele cu Constantin Hogea ca să cedeze partea de faleză ajunsă la primărie pentru a fi integrată în proiect, Ștefan Ilie încă se mai juca cu moșoaiele prin praful ulițelor din Luncavița;
– reabilitarea și modernizarea Spitalului Județean de Urgență sunt, iarăși, proiecte ale Consiliului Județean. Dacă Ștefan Ilie nu este cumva președintele CJ Tulcea și nu-l cheamă Horia Teodorescu sau nu este măcar vicepreședinte al CJ Tulcea și nu-l cheamă Mihai Huleni, atunci nu are nici cea mai mică legătură cu reabilitarea și modernizarea spitalului județean.
– noua sală polivalentă, care se va ridica pe locul celei vechi și la care se lucrează de o bună bucată de vreme, este, de asemeni, un proiect al CJ Tulcea. Singura legătură a lui Ștefan Ilie cu noua sală polivalentă este că în apropiere se află autogara, unde vin și microbuzele care tranzitează Luncavița și tot în apropiere se găsește „La Liman”, cârciumă atât de dragă primarului actual, aflată în proprietatea domnului Gemănaru, membru PNL și sprijin la nevoie al celor obosiți peste măsură.
Musca la arat proiectele altora
În luna aprilie 2022, în Consiliul Local Tulcea a fost votat statutul Municipiului Tulcea. Conform acestui important document (HCL nr. 97/28.04.2022), din 20 de proiecte pe fonduri europene aflate în implementare în acel moment, nu mai puțin de 14 fuseseră demarate pe timpul administrației Hogea, când proiectele europene se aflau în sarcina viceprimarului Andaluzia Luca.
Achiziția de autobuze electrice, cu care se laudă Ștefan Ilie, este un proiect pentru care finanțarea a fost semnată în octombrie 2019, evident nu către primarul de atunci al Luncaviței.
Reabilitarea principalelor străzi ale municipiului, care vine la pachet cu achiziția autobuzelor electrice, este, de asemeni, un proiect a cărui finanțare a fost semnată pe 13 mai 2020, cu 4 luni înainte de descălecarea în Tulcea a domnului Ilie.
Modernizarea sistemului de iluminat public din municipiu este un proiect a cărui finanțare a fost semnată pe 11 februarie 2020.
Reabilitarea sediului primăriei unde azi taie și spânzură fostul primar al Luncaviței este un proiect a cărui implementare a început în pe 10 iunie 2020. Ștefan Ilie ar fi trebuit să termine proiectul pe 31 octombrie 2022, dar nu a fost în stare, așa că implementarea se va prelungi până în decembrie 2023.
De altfel, din 20 de proiecte menționate în statutul municipiului, 12 aveau termen de finalizarea anul 2022, dar actuala administrație a fost incapabilă să respecte acest termen și implementarea s-a prelungit cu cel puțin un an.
Așadar, mai ușor cu festivismul pe scări.
Să ne lăudăm doar când o fi cazul
Că Tulcea arată astăzi ca un imens șantier cu sensuri unice lipsite de sens este un lucru știut de către toți cei care locuiesc aici sau se află în tranzit. Ăsta nu este neapărat un lucru prost, deși nu pare că cineva s-a gândit vreo clipă cum să organizeze toate șantierele proiectelor demarate pe vremea lui Hogea ca să nu omoare orașul.
Dar, deocamdată, actuala administrație nu are cu ce se lăuda. Până acum nu s-a mișcat nici un pai pentru demararea proiectelor promise de către Ștefan Ilie în campania electorală. Tabăra de la Bididia, toboganul acvatic de pe malul lacului Ciuperca sau grădina de vară sunt tot în stadiul de desene cu creta pe asfalt. Cele câteva dungi de vopsea albă care au fost trasate pe asfaltul distrus al municipiului nu pot fi numite parcări amenajate și așa mai departe.
Asta, după cum se vede, nu-l împiedică pe primar să se laude cu realizările altora. Bravo lui! Dacă este lăsat în pace, să o facă.
Dar mai cu fereală, totuși. Altfel, ne trezim peste un an că Ștefan Ilie se va împăuna cu noi și noi realizări pe care și le va atribui: Arena Națională din București, Catedrala Mântuirii neamului, Autostrada Soarelui, Burj al Arab, Burj Khalifa și câte și mai câte. În definitiv, de ce nu?
Se spune chiar că și podul lui Apolodor din Damasc ar fi fost construit de către Ștefan Ilie, dar i l-au dărâmat dușmanii politici, de ciudă. air cetatea Enisala, se știe, este o ctitorie a domnilor Ilie și Huleni, de pe când erau dânșii genovezi, greci și turci, toți în unu.