Suntem niște cetățeni dereglați. Nu toți cetățenii României, ci numai cei care locuiesc în Tulcea și au nenorocul să dețină sau să folosească un autoturism. Cel puțin asta este concluzia pe care putem să o tragem după ce primarul municipiului a declarat că „cetățenii se vor regla din amenzi”. Faptul că cetățenii trebuie să se regleze presupune că în acest moment nu sunt reglați, așadar sunt dereglați.

Ori, nu putem lăsa cetățenii să umble dereglați pe stradă. Dacă pățesc ceva, dacă, dereglați fiind, se împiedică, se lovesc de ceva, cad în fața unei mașini, în vreuna dintre gropile nesemnalizate din oraș și-și fac singuri rău? Nu se poate, trebuie să-i reglăm cumva. Și cum nu avem alte tehnologii la îndemână, îi vom regla din amenzi. Este o soluție, probabil. Singura în acest moment.

Problema este că vor trebui reglați foarte, foarte mulți cetățeni. Iar reglajele, respectiv amenzile, vor trebui aplicate zilnici, până se fac bine oamenii.

Multe mașini, soluții puține

În municipiul Tulcea sunt înregistrate 35.000 de autoturisme active, aparținând atât persoanelor fizice cât și persoanelor juridice. 20.300 de autoturisme aparțin unor persoane care au în proprietate și apartamente.

Asta înseamnă că ar fi nevoie de minim 20.300 de locuri de parcare de reședință. Desigur, nu există atâtea.

Primăria a identificat și va scoate la licitație 6.643 de locuri de parcare de reședință. La acestea se adaugă 1.936 de locuri în parcările publice cu plată și 464 de locuri în parcările de tip Park & Ride. În total, așadar, primăria poate pune la dispoziție 9.043 de locuri de parcare. Pentru 35.000 de autoturisme.

Asta înseamnă că 25.957 de autoturisme nu vor putea fi parcate legal pe spațiile publice destinate acestui scop în municipiul Tulcea.

Dacă oamenii care folosesc aceste autoturisme nu găsesc singuri soluții alternative pentru a parca, înseamnă că, zilnic, aproape 26.000 de cetățeni vor trebui reglați din amenzi.

Poliția Locală nu poate face față acestui volum de muncă, nu poate aplica 26.000 de amenzi în fiecare zi, pentru că nu are atâția angajați. Și nici atâtea formulare.

Așa că, probabil, cetățenii vor fi reglați prin sondaj

Unii, mai puțin norocoși, vor fi reglați zi de zi, alții, poate, niciodată. 

Doar că, nici reglați regulamentar, din amenzi, cetățenii tot nu vor avea unde să parcheze. Și vorbim numai despre cetățenii din municipiu, nu și despre turiști.

Pentru că ne apropiem de vârful sezonului turistic și, pe lângă proprietarii celor 25.957 de autoturisme tulcene rămase fără loc de parcare legal, vor trebui reglați și turiștii. Câți or fi ei. Nu putem lăsa turiști dereglați pe străzile Tulcei, că cine știe ce se întâmplă.

464 de locuri de parcare în parcările Park & Ride reprezintă un număr foarte mic pentru un oraș care se vrea turistic.

O navă clasică de pasageri a Navrom Delta care asigură transportul înspre Sulina, Sfântu Gheorghe sau Chilia Veche poate transporta 300 de pasageri.

Într-o singură zi, dacă navele Navrom pleacă pline spre destinațiile lor, parcările de tip Park & Ride se pot umple fără niciun efort deosebit, pentru o perioadă nedefinită, restul turiștilor, care n-au mai prins loc, urmând a fi și ei reglați din amenzi.

Park & Ride, o afacere de milioane

Dar nu trebuie să punem întreaga responsabilitate a parcărilor doar pe umerii autorităților locale. Parcările de tip Park & Ride pot fi o afacere foarte bună. Exemplu de urmat se găsește în Otopeni, în apropierea aeroportului internațional Henri Coandă. În ultimii 2-3 ani, acolo s-au dezvoltat, cu succes, mai multe parcări de acest fel.

Am să dau exemplu doar una dintre ele, pe care o folosesc frecvent.

Are peste 1.200 de locuri de parcare (site-ul este puțin rămas în urmă, parcarea extinzându-se recent), pe o suprafață de aproximativ 2 hectare. Investiția este minimă, presupunând acoperirea cu pietriș a suprafeței și îngrădirea acesteia. Eventual camere de supraveghere, doi paznici pe tură și trei microbuze, cu tot cu șoferi, care transportă gratuit proprietarii mașinilor parcate la aeroport și de la aeroport la parcare.

La începutul anului costul unei zile de parcare era de 10 lei pe zi, la sfârșitul lunii mai ajunsese la 20 de lei pe zi.

Cum acolo sunt parcate, în permanență, peste 1.000 de autoturisme, încasările sunt de minim 20.000 de lei/zi.

Asta înseamnă încasări lunare de 600.000 de lei, încasări anuale de 7.300.000 de lei (1.460.000 de euro). Nu cred că există investiție imobiliară care să producă 730.000 de euro/hectar an de an, 7,3 milioane de euro în zece ani.

Dar până când cineva să implementeze aici o astfel de soluție va mai trece, probabil, ceva timp. Timp în care tulcenii și turiștii care vizitează Tulcea vor fi reglați din amenzi. Pentru că merită.