În dimineața zilei de 15 mai 2020, un nou corp de navă a părăsit șantierul naval Vard din Tulcea, mergând pentru asamblarea finală în unul dintre celelalte șantiere Fincantieri din lume.

În ciuda problemelor iscate de începutul războiului din Ucraina, când șantierul Vard din Tulcea s-a confruntat cu o întrerupere a aprovizionării cu tablă de la combinatul Azovstal din Mariupol, activitatea în șantierul naval a continuat, iar în ultima perioadă construcția de nave se desfășoară la capacitate maximă, aprovizionarea cu tablă fiind reluată din alte surse, cu celeritate.

Șantierul care ține orașul în viață

Șantierul naval Vard din Tulcea este cel mai mare angajator privat din întregul județ, având în jur de 3.400 de angajați proprii, cărora li se alătură 2.600 de angajați ai subcontractorilor. În ciuda fluctuațiilor de personal datorate crizelor din ultimul deceniu (criza petrolului din 2013, pandemia de coronavirus etc.), Vard rămâne cel mai important pilon industrial al județului, orice dificultate a șantierului având consecințe directe în economia locală, pe plan orizontal.

Șantierul naval Vard a reușit să treacă cu bine de pandemia de coronavirus, lucrând susținut în toată această perioadă, în ciuda faptului că multe dintre comenzile șantierului provin din industria croazierelor, afectată major de pandemie.

Navele de croazieră ale lui Richard Branson poartă și semnătura navaliștilor tulceni

Corpul de navă care a părăsit șantierul naval în zorii zilei de 15 mai, numit acum doar „hull 6304”, face parte din viitoarea navă de croazieră „Brilliant Lady”, comandată grupului Fincantieri de către compania Virgin Voyages în anul 2018. „Brilliant Lady” ar trebui să fie gata în 2023 și va face parte din flota de 4 nave identice a companiei deținute de către Virgin Group al celebrului miliardar Richard Branson.

Virgin Voyages își are originea în anul 2011, când au fost creionate primele planuri de dezvoltare. În 2018, compania și-a inaugurat cartierul general din Plantation, Florida.

Compania care îl are în spate pe Richard Branson și grupul de investiții Bain Capital a lansat primele comenzi către grupul Fincantieri în 2015, fiind vorba, inițial, de trei nave identice, cu o capacitate de 110.000 GT, proiectate pentru echipaje de 1.150 de persoane, cu 1.430 de cabine care pot primi peste 2.800 de pasageri. A patra navă a fost comandată în 2018, urmând a fi livrată în 2023.

Primul voiaj cu pasageri al unei nave Virgin Voyages a început pe 6 august 2021, după o amânare de un an și jumătate și a fost efectuat de către nava „Scarlet Lady”, prima construită de Fincantieri pentru Virgin.

Din Tulcea, pe mările și oceanele lumii

„Hull 6304” este, așadar, doar o parte din nava „Brilliant Lady”, care va fi asamblată în șantierul naval al Fincantieri din Sestri Ponente, Genova, Italia.

Scarlet Lady, sora „geamănă” a Brilliant Lady, surprinsă în portul din Genova, Italia

Limitările de navigație de pe brațul Sulina nu permit asamblarea în Tulcea a unor nave cu pescajul specific marilor nave de croazieră precum viitoarea „Brilliant Lady”, acesta fiind singurul motiv pentru care șantierul Vard execută doar părți din astfel de proiecte, ce urmează a fi finalizate în șantiere navale maritime. Faptul că Fincatieri încredințează șantierului naval din Tulcea lucrări atât de importante, însă, dovedește că munca depusă aici se bucură de apreciere.

În momentul în care „Billiant Lady” va fi lansată, aceasta va întregi flota de 4 nave de capacitate medie a Virgin Voyages. Ca și celelalte nave ale companiei, „Brilliant Lady” va naviga sub pavilion Bahamas, iar portul să de reședință nu este cunoscut deocamdată.