Vineri, 24 iunie, Navrom Delta SA a anunțat că, începând cu ziua de luni, 27 iunie, își suspendă activitatea de transport în Delta Dunării, din cauza faptului că, în lipsa subvenției acordate de statul român, nu mai are fondurile necesare pentru a asigura nici măcar plata combustibilului și a salariilor. Informația a stârnit reacții diverse, de la îngrijorarea pentru locuitorii din Deltă la indignare că aceștia beneficiază de subvenție pentru transportul naval.

Adevărul este că întreaga populație a României, cu un ridicat nivel de educație, se pricepe la problemele specifice Deltei Dunării. De aceea, este normal ca oricine să aibă o părere despre situația actuală. Totuși, pentru ca aceste păreri să fie cât de cât avizate, TLgraf vă pune la dispoziție câteva date absolut necesare pentru a vă face o imagine cât mai apropiată de realitate. Pentru că, în lipsa datelor și a informațiilor reale, devine facil să cădem în păcatul atotștiinței suficiente, care ne determină să aruncăm mult prea ușor considerații radicale, deși la mijloc poate fi viața a 9.850 de oameni absolut dependenți de transportul naval.

Un serviciu public

Navrom Delta SA, chiar dacă este o societate privată, asigură, încă de la înființare, din 1999, serviciul public de transport persoane și mărfuri de strictă necesitate în Delta Dunării, deservind trei rute principale, cu plecare din Tulcea, pe cele 3 brațe ale Dunării.

Pentru 9.850 de persoane care locuiesc în 24 de localități din 8 unități administrativ-teritoriale, transportul naval de persoane și mărfuri este singura opțiune viabilă. Chiar dacă există un drum care leagă Tulcea de Chilia Veche, acesta este într-o stare de degradare avansată, ceea ce-l face aproape impracticabil pentru transportul regulat al persoanelor și al mărfurilor. Multe alte localități din Deltă nu au, însă, nici măcar această legătură terestră, depinzând 100% de transportul naval.

Ceea ce face Navrom Delta este un serviciu public. Acesta trebuie îndeplinit în fiecare zi în care se poate naviga, la prețuri care să le asigure oamenilor din Deltă supraviețuirea.

De ce este nevoie de subvenție

În unele cazuri, transportul naval fluvial poate fi o opțiune mai ieftină decât cel terestru sau aerian. Este vorba despre transportarea unor cantități foarte mari de mărfuri, însă, de ordinul sutelor de tone. Transportul cerealelor sau al materialelor de construcții în convoaie de gabare, barje sau șlepuri este mai ieftin decât cel cu tir-urile, de exemplu. Dar atunci când vorbim despre transportul de persoane sau transportul unor mărfuri în cantități mai mici, lucrurile se schimbă, air transportul naval fluvial poate fi mult mai scump decât dacă s-ar realiza pe cale terestră. Uneori, însă, așa cum este și cazul Deltei Dunării, alternativa terestră nu există.

Cei 9.850 de oameni care trăiesc efectiv în localitățile din Delta Dunării reprezintă o populație săracă, având venituri mult sub media națională. Această situație este cauzată de numărul limitat de activități productive ce pot fi desfășurate în Deltă, de numeroasele restricții de mediu, de dispariția unor ramuri economice altădată prospere și de faptul că activitățile economice care pot fi desfășurate în Delta Dunării sunt sezoniere și depind, deseori de capriciile vremii. 

Guvernul are două variante: să subvenționeze anumite activități din Delta Dunării și să acorde locuitorilor acesteia anumite facilități, care să le ușureze traiul, sau să-i strămute pe toți locuitorii în zone în care își pot câștiga mai ușor traiul. Desigur, există și varianta de a nu interveni deloc, lăsându-i pe locuitorii Deltei pradă sărăciei (ceea ce poate i-ar determina să se mute singuri), dar această variantă nu ar fi luată în calcul de niciun stat european în acest secol.

De aceea, subvenționarea serviciului public de transport de persoane și mărfuri de strictă necesitate este soluția prin care guvernele României au încercat, în ultimii 23 de ani, să le asigure locuitorilor din Deltă condițiile minime necesare pentru supraviețuire.

Cine beneficiază de subvenționarea transportului în Deltă

Încă din anul 2000 s-a stabilit, printr-o hotărâre de guvern (HG 595/2000), că populația din Delta Dunării va beneficia de transport public subvenționat, precum și de transport de mărfuri subvenționat, acest serviciu urmând a fi oferit de către Navrom Delta SA.

Navrom Delta SA emite, astfel, două tipuri de bilete. Cele la preț întreg, pentru turiști, și cele la preț subvenționat, pentru locuitorii din Deltă și pentru cei din Muncipiul Tulcea.

Locuitorii localităților aflate strict în Deltă sunt 9.850. Dacă îi numărăm și pe cei care locuiesc în localitățile aflate pe malul drept al brațului Sfântu Gheorghe (pe partea continentală a Deltei, cu acces auto), mai adăugăm 9.498 de oameni. Cu cei aproximativ 73.000 de locuitori ai municipiului Tulcea, numărul beneficiarilor de bilete subvenționate de transport în Delta Dunării poate ajunge la 92.348, plus-minus.

Dar de subvenția pentru transport în Deltă beneficiază, indirect, și turiștii care, deși plătesc Navrom Delta un bilet mai scump decât localnicii, nu ajung, totuși, la prețurile cerute de către cei care efectuează transport de persoane cu șalupe rapide.

Trebuie neapărat ca la transportul de persoane să adăugăm, însă, subvenția pentru transportul mărfurilor de strictă necesitate.

HG 595/200 stabilea că mărfurile de strictă necesitate vor fi transportate gratuit în Delta Dunării de către Navrom Delta SA. Aceasta este lista mărfurilor pentru care guvernul de atunci a decis să plătească integral cheltuielile de transport în Deltă:  „Mărfuri agroalimentare: pâine, făina, mălai, orez, arpacaș, paste făinoase, biscuiți, zahăr, produse zaharoase, ulei, margarină, lapte și produse din lapte, carne și preparate din carne, conserve de legume și fructe, oţet, sare, ouă, tutun-țigări, chibrituri, apă minerală, cartofi, legume-fructe; Mărfuri industriale: textile-încălţăminte-confecţii, mărfuri metalo-casnice, geam tras, cherestea de rășinoase, mobilă, lemne de foc, petrol lampant, gaze lichefiate (încărcătură), materiale de construcţii, medicamente, produse farmaceutice, spirt medicinal, produse de curățenie și detergenți, manuale, cărţi și rechizite școlare, aparatură medicală și electrocasnică.

Navrom Delta SA transportă anual în jur de 4.000 de tone de mărfuri de strictă necesitate către localitățile din Delta Dunării.

Alternativele la Navrom

Navrom Delta SA operează în acest moment 3 nave cu o capacitate de câte 300 de pasageri, 2 nave cu o capacitate de câte 198 de pasageri și 2 nave cu o capacitate de câte 150 de pasageri. Pe lângă acește nave, folosite pentru cele 3 rute principale, mai operează o navă cu o capacitate de 60 de pasageri și două șalupe cu o capacitate de câte 11 pasageri pentru rutele secundare Crișan-Caraorman și Crișan-Mila 23.

Anul acesta, pentru acordarea subvenției, MInisterul transporturilor a impus Navrom Delta SA numărul minim de 858 de curse, însumând o distanță totală de 164.336 de kilometri, conform imaginii de mai jos.

Navrom Delta Sa este, de asemeni, obligată să ofere servici complementare și să aibă personal calificat, posesor al brevetelor necesare transportului naval fluvial.

În ultimii ani au apărut mai mulți operatori care efectuează transport de persoane pe aceleași ruta ca Navrom Delta, dar cu șalupe rapide, cu o capacitate de câte 11 pasageri.

Este o alternativă, mai ales pentru cei care se grăbesc. Pe rutele spre Sulina sau Sfântu Gheorghe, de exemplu, în loc de aproximativ 4 ore (3 ore și jumătate cu nava semirapidă), șalupele rapide fac 1 oră și jumătate. 

Cum acești operatori nu beneficiază de subvenții, costul unui bilet este același și pentru localnici și pentru turiști.

Operatorii șalupelor rapide speculează existența unor lacune legislative și efectuează serviciul de transport de persoane fără a avea licență pentru așa ceva. Conducătorii șalupelor rapide nu au brevete speciale de navigație, ci sunt posesorii unor simple permise de conducere a ambarcațiunilor cu motor, nefiind nevoiți să aibă anumite calificări sau atestate. Din acest punct de vedere, cerințele pentru un conducător de barcă se situează sub cele pe care trebuie să le îndeplinească un taximetrist.

Nu este de mirare, în această situație, că au loc din ce în ce mai des accidente în care sunt implicate astfel de bărci, accidente care pun în pericol viața pasagerilor.

Înainte de suspendarea activității Navrom Delta SA, un bilet pe ruta Tulcea Sulina costa, cu navele Navrom, între 46 (cu nava clasică) și 56 de lei (cu semirapida) pentru turiști, și între 18 (cu nava clasică) și 26 de lei (cu semirapida) pentru localnici. Prețul unui bilet pe aceeași rută cu șalupa rapidă era de 80 de lei, atât pentru turiști cât și pentru localnici. Un bilet până la Crișan, localitate aflată pe traseul Tulcea Sulina, costa tot 80 de lei cu șalupa rapidă, în timp ce la Navrom costa între 32 și 38 de lei pentru turiști și între 10 și 15 lei pentru localnici.

Monopol sau lipsă de concurență reală?

În acest moment nu există nici o altă companie care să poată presta serviciile de transport public de persoane și marfă în Delta Dunării, la nivelul la care o face Navrom Delta, pentru că nu există nici o altă companie care să aibă navele pe care le are Navrom Delta.

Pentru a acoperi capacitatea navelor de pasageri de câte 300 de persoane, este nevoie de 27 de șalupe rapide a câte 11 pasageri.

În acest moment, din Tulcea, pleacă în fiecare zi, pe ruta spre Sulina, doar 25 de șalupe, cu un orar întins pe durata întregii zile.

În sezon, Navrom Delta efectuează câte două curse pe zi spre Sulina. Una cu o navă de 300 de pasageri, una cu o navă de 198 de pasageri. Pentru a acoperi capacitatea acestor nave, ar fi nevoie de 45 de șalupe rapide.

În plus, șalupele rapide nu transportă marfă. Cu greu pot transporta bagajele tuturor pasagerilor, atunci când barca este plină.

Pentru ca o companie să achiziționeze acum nave similare cu cele pe care le folosește Navrom Delta SA ar fi nevoie de o investiție de zeci de milioane de euro, investiție pe care nimeni nu are capacitatea să o facă.

Pentru operatorii șalupelor rapide, în lipsa vreunei subvenții, fiecare cursă trebuie să fie rentabilă. De când prețurile benzinei și motorinei au explodat, costul unei deplasări a șalupei rapide între Tulcea și Sulina este de minim 540 de lei, luând în calcul doar combustibilul și salariul conducătorului de barcă, fără amortizarea bărcii și a motorului, fără nimic altceva. Acest lucru înseamnă că pentru a-și acoperi măcar costurile, o șalupă rapidă nu poate pleca în cursă fără 7 pasageri care plătesc un bilet de 80 de lei fiecare.

Pe data de 22.04.2020, de exemplu, în plină pandemie, Navrom a transportat 1 singur pasager pe ruta Tulcea Sfântu Gheorghe, pentru că avea programată cursa. În același timp, nava a transportat, însă, 4 tone de mărfuri de strictă necesitate, de care locuitorii din Sfântu aveau nevoie.

Navrom Delta SA a investit foarte mult în remotorizarea navelor sale. Astfel, după remotorizare, consumul anual de motorină a scăzut de la 1.200 de tona la 830 de tone, o medie de 2,2 tone de motorină pe zi, acoperind toate cele 3 rute.

Pentru comparație, pentru a acoperi zilnic capacitatea uneia dintre navele clasice a Navrom, o flotă de 27 de șalupe rapide ar consuma, zilnic 4,05 tone de benzină doar pentru Tulcea Sulina. Asta fără a asigura și transportul mărfurilor de strictă necesitate.

În anul 2021, Navrom Delta Sa a avut o cifră de afaceri de 27.463.535 de lei și un profit de 1.230.344 (248.700 de euro) de lei, reprezentând 4,47% din cifra de afaceri.

(va continua)