Primăria Tulcea este pregătită să plătească anul acesta 6.560.000 de lei (1.326.000 de euro) pentru amenajarea unei parcări de tip park & ride pe strada Isaccei. Vă invităm să analizăm împreună rentabilitatea investiției, la această valoare.

Problema parcărilor în municipiul Tulcea este una presantă, după cum știu deja toți locuitorii. De aproape o lună, publicația noastră analizează din diverse unghiuri această problemă, în speranța că se poate aborda problema astfel încât să apară și rezolvări, nu doar neplăceri continue.

Ce este o parcare de tip park & ride

Parcările de tip park & ride se găsesc, de obicei, în zonele limitrofe ale orașelor, având rolul de a asigura decongestionarea traficului în oraș.

Aceste parcări sunt ideale pentru navetiștii care lucrează în oraș și care își pot lăsa mașina în timpul programului lor de lucru, folosind transportul în comun pentru a ajunge la destinație, dar scăpând de stresul găsirii unui loc de parcare în zonele mai centrale, loc de parcare care este, în general, și mult mai costisitor.

Parcările de tip park & ride sunt folosite, de asemeni, și de către turiști, care își pot lăsa mașina în siguranță pentru o perioada mai lungă de timp, circulând în timpul sejurului cu transportul în comun sau pe jos, după preferințe și în funcție de condiția fizică. 

Pentru Tulcea, acest tip de parcare este mai mult decât o necesitate și ar fi trebuit începută amenajarea lor cu multă vreme în urmă. Cum Tulcea este principalul loc de plecare al turiștilor înspre Delta Dunării, aglomerația creată de mașinile care intră în oraș și staționează uneori mai mult de o săptămână, în timp ce proprietarii sunt în Deltă, a devenit de la an la an mai sufocantă. Amenajarea uneia sau mai multor parcări de tip park & ride se impunea, așadar, deja de câteva mandate, iar acum este cu atât mai stringentă.

Oportunitatea este certă, realizarea trebuie discutată serios

Neexistând dubii privind necesitatea acestei investiții, trebuie să analizăm la modul cel mai responsabil modul în care investiția va fi pusă în aplicare.

În acest moment, Primăria Tulcea a identificat trei viitoare zone pentru parcări de tip park & ride: 

– pe Strada Babadag, la intrarea în oraș, 12 locuri;

– pe Strada Isaccei nr. 83, vis-à-vis de Alum SA, 120 de locuri;

– pe Strada Isaccei, colț cu Barajului, vis-à-vis de Dedeman, 332 de locuri.

În total, așadar, actuala administrație propune un număr de 464 de locuri în parcări de tip park & ride. Este imposibil de spus dacă este sau nu suficient pentru traficul din vârf de sezon, în lipsa unui studiu temeinic, dar este, indubitabil, un bun început.

Chestiunea care se pune, și care trebuie tratată cu atenție, este modul în care se urmărește a se face investiția în aceste locuri de parcare și costul plătit din bani publici.

Parcare simplă, versus parcare de lux

Problema oricărei administrații locale din România este aceea a fondurilor pentru investiții. Ele se obțin greu și trebuie drămuite cu atenție. De aceea, orice investiție trebuie calculată în așa fel încât să fie și durabilă, dar și rentabilă. Cum Tulcea nu este o destinație pentru mii de milionari pretențioși din întreaga lume, nu trebuie să construim parcări de lux, ci parcări simple, eficiente, care să răspundă nevoilor primare ale unei astfel de investiții și care, în mod ideal, ar putea produce și profit.

Suma pe care își propune Primăria să o investească în amenajarea parcării de pe strada Isaccei, vis-à-vis de Dedeman, este de 6.560.000 de lei, echivalentul a 1.326.000 de euro.

Amenajarea acestei parcări a fost prinsă în programul de achiziții publice și anul trecut, însă, din varii motive, nu s-a mai realizat achiziția și nici investiția. În 2021, însă, suma pe care voia să o investească primăria în amenajarea parcării era de 3.060.000 de lei, mai puțin de jumătate din este estimată investiția astăzi.

Este adevărat că prețul materialelor de construcții a crescut în mod neașteptat în ultimul an și continuă să crească, dar discuția tot trebuie deschisă, pentru că s-ar putea ca primăria să pregătească o investiție prea costistoare când ar avea variante ma simple.

O investiție park & ride în mediul privat

Pentru a afla mai multe informații despre cum se poate organiza și cum funcționează o astfel de parcare, am apelat la o sursă directă, proprietarii unei astfel de parcări din Otopeni, care deservește pasagerii aeroportului Henri Coandă ce vor să-și parcheze mașinile pe termen lung, în timp călătoresc în străinătate. Situație absolut similară cu cea a turiștilor care vin în Tulcea pentru a pleca mai departe în Deltă, turiști ce vor fi principalii clienți potențiali ai parcării de vis-à-vis de Dedeman, ca și a celei de vis-à-vis de Alum.

Am vorbit cu Andrei Tofan, unul dintre cei șase acționari ai Hotelului/Otopeni, care deține și parcarea despre care vorbim, cu o capacitate de 1.000 de locuri.

Conform informațiilor oferite de către domnul Tofan, investiția a fost realizată etapizat, de aceea costurile au variat în funcție de evoluția pieței construcțiilor, dar putem vorbi despre sume aproximative.

În primul rând, parcarea din Otopeni (una dintre cele câteva de felul ei), se întinde pe o suprafață de 2 hectare și are 1.000 de locuri de parcare. Fiecărei mașini îi sunt rezervați, astfel, 20 de metri pătrați, incluzând și aleile de acces către fiecare loc de parcare.

Parcarea din Otopeni este îngrădită cu un gard metalic simplu, dar solid, și are camere de supraveghere care acoperă întreaga suprafață.

Terenul a fost excavat le o adâncime de 30-40 de centimetri, nivelat, apoi s-au pus straturi succesive (minim 3) de pietriș/piatră spartă. Nu vom intra în detalii prea tehnice  și vom numi suprafața obținută „pietriș”, la modul generic.

Pentru marcarea locurilor de parcare sunt folosiți stâlpi metalici și elemente de legătură între aceștia, de care sunt agățate plăcuțele cu numărul de identificare al fiecărui loc.

Dat fiind modul în care s-a realizat investiția, care a pornit de la un număr mic de locuri de parcare, inițial, costurile finale de amenajare au ajuns la 15-20 de euro pe metru pătrat, adică, în total, maxim 400.000 de euro. Investiția s-a extins în timp, pe măsură ce locurile de parcare deja existente generau venituri. La toate acestea se adaugă costurile de operare, aspect asupra căruia vom reveni. Nu a fost luat în calcul prețul terenului.

O investiție la Primăria Tulcea

Am ales exemplul parcării pe termen lung de la Pensiunea Otopeni pentru că este asemănător din mai multe puncte de vedere cu ceea ce ar trebui să se întâmple la Tulcea cu parcarea de tip park & ride de vis-à-vis de Dedeman.

Conform unor declarații din august 2021, parcarea de vis-à-vis de Dedeman va avea sistem de supraveghere video, bariere de intrare/ieșire, un sistem de rezervare și plată online, stație de încărcare pentru automobile electrice, acces la transportul public stație de autobuz și taxi. Adică tot ce are și parcarea din Otopeni (chiar mai puțin, veți vedea în continuare). De asemeni, suprafața parcării „Uverturii” va fi de aproximativ două hectare. În cele din urmă, parcare din Tulcea nu va avea nici măcar 400 de locuri de parcare, ci doar 332.

Putem, așadar, să facem o comparație între investiția privată și cea a administrației publice din Tulcea.

Investiția din Otopeni înseamnă: 2 hectare, 1.000 de locuri de parcare, bariere de intrare-ieșire, sistem de supraveghere video, sistem de rezervare și plată online, acces la transport în comun (stație de autobuz, taxi, Uber, Bolt etc), 6 microbuze care asigură transferul la și de la aeroport 24/7 în mod gratuit, o cafea gratuită pentru fiecare client în timp ce așteaptă transferul.

Investiția din Tulcea înseamnă: aproximativ 2 hectare, 1.000 332 de locuri de parcare,  bariere de intrare-ieșire, sistem de supraveghere video, sistem de rezervare și plată online, acces la transport în comun (stație de autobuz, taxi, Uber, Bolt etc), 6 microbuze care asigură transferul la și de la pontonul transportatorului naval 24/7 în mod gratuit, o cafea gratuită pentru fiecare client în timp ce așteaptă transferul, stație pentru încărcare autoturismelor electrice.

Parcarea din Otopeni a costat aproximativ 400.000 de euro, excluzând prețul terenului/ parcarea din Tulcea va costa minim 1.326.000 de euro, excluzând prețul terenului.

Rentabilitate versus risipă

Probabil soluția tehnică pentru parcarea din Tulcea, de vis-à-vis de Dedeman va fi una diferită, deși nu este în niciun caz nevoie de asfaltarea parcării respective, acesta fiind o cheltuială inutilă. O parcare doar pietruită, realizată cum trebuie, nu este cu nimic mai prejos decât una asfaltată. Este chiar mai eficientă economic și mai prietenoasă cu mediul

Dacă parcarea din Tulcea ar avea 1.000 de locuri pe aceeași suprafață ca cea din Otopeni, diferența de cost pentru fiecare loc de parcare ar fi de doar 3,31 de ori în defavoarea Tulcei. Cum parcarea din Tulcea va avea doar 332 de locuri de parcare pe o suprafață egală cu cea a parcării din Otopeni, diferența de cost pe un loc de parcare va fi de 9,98 ori mai mare. 

Un loc de parcare amenajat la Otopeni a costat 400 de euro, unul amenajat la Tulcea va costa 3.993 de euro.

Parcarea din Otopeni încasează în acest moment 20 de lei/24 de ore pentru parcarea unui autoturism, iar tariful nu scade chiar dacă parchezi o perioadă mai lungă.

Tariful stabilit pentru parcarea din Tulcea este de 10 lei/24 de ore și scade dacă parchezi pe o perioadă mai lungă. Astfel, tariful poate ajunge și la 7,14 lei/24 de ore dacă parchezi minim o săptămână, sau chiar 4 lei/24 de ore dacă parchezi timp de o lună.

Dacă ar fi plină zi de zi, la capacitatea de 100%, parcarea din Tulcea ar putea produce între 484.720 de lei și 1.211.800 de lei anual, investiția recuperându-se într-o perioadă cuprinsă între 13,5 și 5,4 ani. Cazul cel mai fericit fiind cel în care parcarea este plină zi de zi, fiind ocupate toate locurile de către clienți care plătesc tariful maxim.

Pe de altă parte, parcarea din Otopeni are un grad anual de ocupare de 250 de mașini plătitoare pe zi în medie, acesta fiind însă în creștere o dată cu creșterea capacității parcării. La această medie anuală și la tariful practicat acum, investiția în amenajarea parcării se recupera într-un an. Dacă parcarea ar fi ocupată 100%, zi de zi, cum am făcut calculul în cazul celei din Tulcea, parcarea din Otopeni ar produce 1.460.000 de euro anual, cu 1 milion mai mult decât s-a investit în amenajare. Iar astea ar fi încasările an de an.