Povestea refacerii falezei tulcene este una lungă ce pare a se apropia, totuși, de final. Termenul pentru încheierea lucrărilor este sfârșitul anului 2022. Dacă nu apar probleme deosebite pe ultima sută de metri (deși în partea falezei dinspre gară lucrările se mișcă mai greu), ar fi chiar posibil ca în luna decembrie faleza să fie gata.

O scurtă recapitulare

În 1991 a fost înființată Administrația Porturilor Dunării Maritime, societate cu capital de stat, cu sediul la Galați. APDM Galați a drept scop administrarea a 10 porturi dunărene: Galați, Brăila, Hârșova, Tulcea, Sulina, Isaccea, Mahmudia, Măcin, Chilia și Sfântu Gheorghe. Așadar, din Galați erau administrate zece porturi, din care 70% se aflau în județul Tulcea, și câte 10% în județele Galați, Brăila și Constanța. Portul Sulina a fost primul care a reușit să iasă de sub tutela APDM Galați, dar, în continuare, pentru mulți ani, din Galați au fost controlate destinele a șase porturi din județul Tulcea și câte unul din județele Galați, Brăila și Constanța. Timp de 25 de ani, dacă nu mai bine, toate veniturile realizate de către porturile respective s-au dus la Galați, fără ca înapoi să se întoarcă mai mult decât niște firimituri.

Să luăm cazul portului și falezei Tulcea, aflate în administrarea APDM în toată acea perioadă. Compania din Galați încasa din Tulcea între 800.000 și 1.000.000 de euro anula din taxe de acostare și alte taxe. În 25 de ani, APDM Galați a investit în întreținerea falezei Tulcea fabuloasa sumă de 52.000 de euro. Cam asta a fost tot.

Cu asemenea venituri și cu niște cheltuieli insignifiante, cei din Galați au tras mereu ca porturile Tulcene să nu le scape din mână.

Foarte mulți ani, omul din umbră care a blocat orice tentativă de punere a lucrurilor în matca lor a fost fostul deputat PD de Galați Mircea Toader, același care apare în Uber Leaks drept influentul politician care a ajutat compania Uber să beneficieze de avantaje concurențiale imorale față de taximetriștii clasici.

Chiar și atunci când Județul și Municipiul Tulcea au fost conduse de membri ai PD-L (Victor Tarhon și Constantin Hogea), faleza a fost de neatins, mia ales datorită influenței lui Mircea Toader. A existat chiar un moment hilar, când un proaspăt director al APDM Galați a fost prezentat presei nu în sediul instituției, ci în biroul de parlamentar al lui Mircea Toader. Ca să se știe foarte clar cine-i jupânul.

De-abia din 2012, după dispariția PD-L de la putere au început demersuri serioase pentru recuperarea falezei de către tulceni. Dar Galațiul nu a cedat ușor și a ținut cu dinții de portul și faleza Tulcea, până când nu a mai avut încotro.

O victorie amară

Când, în sfârșit, prin lege, s-a obținut dezrobirea de sub domnia APDM Galați, bucuria nu a putut fi deplină. Transferul falezei s-a făcut pe bucăți, fără nici o logică. Astfel, o parte a revenit Primăriei Tulcea, o parte a rămas la APDM Galați (cheiul), o parte a revenit CJ Tulcea. În aceste condiții, nici o investiție majoră, eventual prin fonduri europene, nu era posibilă. 

De-abia în 2017, la 4 ani de la primul transfer de proprietate înspre CJ Tulcea, APDM a fost forțată să renunțe definitiv la proprietățile sale din portul și de pe faleza Tulcea. Tot ceea ce aparținuse până în acel moment APDM și ministerului Transporturilor trecuse în proprietatea CJ Tulcea. Mai exista, însă, un proprietar: municipiul Tulcea, care avea în proprietate infrastructura de acces la cheiul portuar Tulcea. 

În cadrul mecanismului ITI existau deja bani alocați pentru refacerea portului și falezei Tulcea. Dar, pentru ca CJ Tulcea să poată depune proiectul și cererea de finanțare, mai era nevoie ca și muncipiul Tulcea să renunțe la bucățica sa. Altfel, aceasta nu putea fi prinsă în proiect.

8 luni a blocat primarul Constantin Hogea acest transfer de proprietate, punând în pericol proiectul reabilitării falezei pe bani europeni. În aceste 8 luni, fostul primar a tot încercat să obțină ceva la schimb: ba Teatrul Jean Bart, ba corpul de legătură dintre clădirea CJ Tulcea și cea a Primăriei, ba o măslină, ba o atenție, ceva. În cele din urmă, primarul a cedat. Cu greu, dar a cedat, iar CJ Tulcea a putut depune cererea de finanțare pentru reabilitarea portului și a falezei, în 2018.

Lucrările au început acum doi ani

Pe 13 iulie 2020, președintele CJ Tulcea, Horia Teodorescu, a semnat ordinul de începere a lucrărilor de reabilitare a falezei Tulcea.

Modernizarea falezei, pe o lungime totală de 1.510 metri și o suprafață de 30.016,70 mp, este un proiect în valoare totală de 190.162.236,67 de lei cu TVA, din care 156.770.338,34 de lei reprezintă finanțare nerambursabilă din fonduri europene, prin mecanismul de Investiții Teritoriale Integrate (ITI). Așa cum am mai amintit, lucrările ar trebui finalizate la sfârșitul anului 2022.

Cum va arăta faleza și ce se va întâmpla pe ea?

Se știe, astăzi, că faleza nu va arăta ca în proiectul care a câștigat, acum câțiva ani, concursul de idei. Nu va arăta ca în niciunul dintre proiectele care au participat la concurs, pentru că, aparent, toate propuneau soluții mult prea costisitoare. Nu se știe, însă, care va fi aspectul final al falezei.

Câteva dintre marile întrebări care-i frământă pe tulceni sunt:

– Cum va arăta faleza în final?

– Ce se va întâmpla pe faleză zi de zi?

– Vor reveni la loc pontoanele operatorilor din turism și din transportul naval?

Legat de ultima întrebare, există deja nenumărate nemulțumiri, mai ales ale operatorilor de turism care oferă excursii cu barca în Delta Dunării. Fie că își exprimă nemulțumirile public, fie că, deocamdată, le exprimă în cercuri restrânse, operatorii de turism care oferă excursii cu barca în Deltă au toate motivele să fie îngrijorați.

După doi ani de pandemie, în care afacerile le-au mai mers, de bine – de rău, pentru că numărul celor care au considerat Delta Dunării o zonă sigură a fost destul de mare, a venit 2022 cu război la graniță, criză financiară, nesiguranță și cu cel mai scăzut număr de turiști din ultimii 6-7 ani, dacă nu chiar mai mult. În aceste condiții, proprietarii bărcilor turistice și pontoanelor relocate pe durata lucrărilor la faleză sunt îngrijorați pentru viitorul afacerilor lor, nu știu unde, cum și când își vor amplasa pontoanele în viitor și spun că au nevoie cât mai rapidă de acces direct la puținii turiști din Tulcea din acest an, pentru a putea supraviețui.

Sondaj

În încercarea de a afla ce gândesc tulcenii și care sunt dorințele lor, vă propunem să participați la următorul sondaj online, fără a avea pretenția că acesta are valoare științifică, sociologică, fiind mai mult o intenție de a lua pulsul publicului.

Sunt posibile răspunsuri multiple.

Cum ați vrea să arate pe viitor faleza?

  • Cu bănci și zone umbrite. (17%, 183 Votes)
  • Ambarcațiunile destinate transportului să stea în zona Gării Fluviale, iar cele pentru agrement într-o zonă dedicată. (14%, 156 Votes)
  • Să fie readusă nava Republica și transformată într-o atracție centrală. (13%, 145 Votes)
  • Pontoanele să aibă design standardizat. (11%, 120 Votes)
  • Doar zonă de promenadă, cu terase amplasate la baza blocurilor. (10%, 112 Votes)
  • Cu traseu marcat pentru bicicliști. (10%, 112 Votes)
  • Cu pontoanele grupate în capetele falezei. (7%, 79 Votes)
  • Cu terase amplasate chiar pe faleză. (6%, 72 Votes)
  • Cu pontoane pe toată lungimea falezei. (5%, 57 Votes)
  • Pontoanele să aibă design diversificat. (4%, 49 Votes)
  • Ambarcațiunile destinate transportului și cele pentru agrement să poată fi andocate oriunde. (2%, 23 Votes)

Total Voters: 212

Loading ... Loading ...